GOŚCIE W POLSKIM: BIAŁY TEATR TAŃCA IZADORY WEISS

In Teatr

BIAŁY TEATR TAŃCA IZADORY WEISS – EROS THANATOS  9-10.09.2017 r., godz. 19.00

Eros Thanatos to tytuł najnowszego spektaklu Izadory Weiss i utworzonego przez nią Białego Teatru Tańca. Choreografia do muzyki między innymi Karola Szymanowskiego, Kronos Quartet i łotewskiego kompozytora współczesnego Peterisa Vasksa inspirowana jest malarstwem Jacka Malczewskiego, w którym obsesyjne przeplatanie się motywów erotycznych z kobiecymi personifikacjami Śmierci stanowi kanwę wielu obrazów.

Na gościnnej scenie Teatru Polskiego w Warszawie zobaczymy międzynarodowy zespół starannie dobranych indywidualności prowadzonych z niezwykłą precyzją przez choreografkę przez meandry jej wyobraźni pobudzonej wielkim malarstwem do odkrywania nowych możliwości wyrażania emocji poprzez taniec.

 

Obsada:
Część 1
Malarz- Adam Grabarczyk
Thanatos – Nadja Simchen
Eros – Weronika Weiss
Dziewczęta – Marta Barossi, Rebecca Wolbeck, Noami Citriniti, Luana Pignato, Ieva Ievina
Żołnierze – Peter Dzubera, Beniamin Citkowski, David Esteban Rodrigues, Wan Lee Hueng, Daniel Flores Pardo

Część 2
Malarz – Adam Grabarczyk
Thanatos – Nadja Simchen
Muza – Naomi Citriniti
Ćma – Rebecca Wolbeck
Faun – Ieva Ievina
Satyr – Wan Lee Hueng
Żona – Marta Barossi
Syn – Beniamin Citkowski
Córka – Luana Pignato
Przyjaciel Córki – Daniel Flores Pardo
Żołnierz Poważny – Peter Dzubera
Żołnierz Wesoły – David Esteban Rodrigues

 

Izadora Weiss o spektaklu Eros Thanatos:

Obrazy Jacka Malczewskiego są dla mnie wielką, wręcz niewyczerpaną inspiracją teatralną, którą można rozwinąć na wiele poziomów, dotykających każdego człowieka, niezależnie od jego sytuacji i kondycji. Tytułowe Eros Thanatos odwiecznie przeplatają się bowiem w losach każdego z nas, co Malczewskiemu udało się pokazać z niezwykłą jak na jego czasy, odwagą i wolnością twórczą. Powstający spektakl jest próbą odtworzenia świata jego wyobraźni w obrazach scenicznych, w których postacie realne: Matka, Córka, Syn – przeplatają się z fantastycznymi: Satyrem, Faunem czy Śmiercią będącą jednocześnie piękną kobietą.

 

W pierwszej części spektaklu usłyszymy m.in. kompozycje Peterisa Vasksa. Część muzyki jest grana na żywo, na czym wyjątkowo mi zależało. Jest ona dla mnie najbliżej zmysłowości tytułowego Erosa, dotykając bezpośrednio widza. W drugiej części spektaklu pojawia się I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, który jest kolejnym moim muzycznym odkryciem, po wcześniejszych fascynacjach m.in. Mahlerem, Bachem czy Schubertem, i bardzo poważnym wyzwaniem. To wyjątkowo trudna kompozycja, zwłaszcza jeśli chce się głęboko wniknąć w jej wielowarstwowość i strukturę. Jej połączenie z wyobraźnią Jacka Malczewskiego daje niesamowicie silny obraz, rodzaj misterium, w którym życie realne splata się z metafizyką.

 

To drugi projekt Białego Teatru Tańca, po pokazach odbywających się na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki im. Siergieja Diagilewa w Petersburgu, gdzie prezentowaliśmy spektakle m.in. w Teatrze Aleksandryjskim i Ermitażu przy okazji wystawy prac Jana Vermeera. Na scenie pojawią się tancerze z różnych stron świata, m.in. z Korei Południowej, Słowacji, Łotwy, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Polski. Najbardziej niesamowite jest obserwować, jak wtapiają się w świat znany nam z obrazów Malczewskiego, oddając im swoje serce, wyobraźnie i talent i odkrywając dla naszej publiczności, jak niesamowicie bogaty i płodny był to artysta.

 

Izadora Weiss jest absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, a także dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Odbyla staż choreograficzny pod kierunkiem Jiříego Kyliána, który zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, co pozwoliło jej także na współpracę z takimi twórcami, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Bałtyckiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała autorskie spektakle, inspirowane często klasyką literatury, jak Romeo i Julia według Szekspira do muzyki różnych kompozytorów czy Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia.

W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała tryptyk Haendla Tre donne – tre destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej, uznany przez „Rzeczpospolitą” za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń roku w polskim teatrze muzycznym. W 2015 roku w Bałtyckim Teatrze Tańca Izadora Weiss przygotowała kolejne premiery: Burzę według Szekspira oraz Fedrę według Racine’a, obie z muzyką Gustava Mahlera.

Drugi spektakl prezentowano w londyńskim teatrze The Place, gdzie uznano go za największe wydarzenie taneczne miesiąca. Z kolei spektakl Tristan & Izolda z wybranymi kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego został zaproszony do Petersburga wraz z innymi pracami Izadory Weiss w wykonaniu BTT na Międzynarodowy Festiwal Sztuki im. Siergieja Diagilewa. Został on zrealizowany pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca i przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

 

Izadora Weiss ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Pomorską Nagrodę Artystyczną z 2009 r. i Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Dwa razy otrzymała także nagrodę im. Jana Kiepury dla choreografa roku.

 

Cykl Thanatos Jacka Malczewskiego stworzony w latach 1898-1899, zainspirowany został obsesją śmierci przewijającą się w ikonografii symbolizmu i stał się jedną z najistotniejszych części mitologii stworzonej przez wyobraźnię artysty. Sięgając do

greckiego mitu o bogu Thanatosie, bracie bliźniaku Hypnosa – boga snu, Malczewski przedstawił go jako młodą, atrakcyjną kobietę o bujnych kształtach z kosą w ręku. Tym samym połączył sferę zmysłowości ze śmiercią, materię z metafizyką i Erosa z Thanatosem – przywołując związek szczególnie ważny dla symbolizmu, pojmujący śmierć jako odrodzenie, nadzieję na nowe życie i uwolnienie od trosk ziemskich. Dla samego Malczewskiego piękna kobieta z kosą stała się zaś motywem przewijającym się także w dalszej twórczości. Jak zauważył Kazimierz Wyka w swojej książce poświęconej twórczości malarza, Thanatos i Polska: „żadna inna seria nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości”.

TEATR POLSKI ul. Karasia 2

bilety w cenie 30 zł do kupienia w Kasach Teatru Polskiego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Szczegóły: https://www.teatrpolski.waw.pl/pl/cykle_i_wydarzenia/cykle/?id_act=673

FB: https://www.facebook.com/events/1808503985827237/

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Pociągi pod specjalnym nadzorem – Teatr Dramatyczny

Pociągi pod specjalnym nadzorem Scena na Woli im. T. Łomnickiego PREMIERA 22.09.2017 r. reżyseria: Jakub Krofta scenografia, kostiumy: Aneta

Read More...

O dźwiękach w filmie w wywiadzie z Małgorzatą Przedpełską-Bieniek

Zastanawialiście się kiedyś, jak nagrywane są głosy aktorów na planie filmowym? Efekty dźwiękowe to – według „Encyklopedii  kina” –

Read More...
Nowości HBO Dokument Dobry Listonosz

Nowości HBO Dokument Dobry Listonosz

Nowości HBO Dokument Dobry Listonosz Nowości HBO Dokument Dobry Listonosz opowiada historię małej bułgarskiej wioski, która mierząc się z

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu