Eros Thanatos Białego Teatru Tańca czyli wywiad z Izadorą Weiss

In Wywiady

Eros Thanatos Białego Teatru Tańca to sztuka która pojawiła się w Teatrze Polskim gościnnie. My mieliśmy okazje porozmawiać  z Izadorą Weiss. Z wywiadu dowiecie się informacje o spektaklu ale nie tylko. Z naszej rozmowy dowiecie się także o tym jak dobierani są tancerze oraz co było trudnego w reżyserii tego wyjątkowego spektaklu .

Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy :

Część I

Część II

Eros Thanatos to tytuł najnowszego spektaklu Izadory Weiss i utworzonego przez nią Białego Teatru Tańca. Choreografia do muzyki między innymi Karola Szymanowskiego, Kronos Quartet i łotewskiego kompozytora współczesnego Peterisa Vasksa inspirowana jest malarstwem Jacka Malczewskiego, w którym obsesyjne przeplatanie się motywów erotycznych z kobiecymi personifikacjami Śmierci stanowi kanwę wielu obrazów.

Na gościnnej scenie Teatru Polskiego w Warszawie zobaczymy międzynarodowy zespół starannie dobranych indywidualności prowadzonych z niezwykłą precyzją przez choreografkę przez meandry jej wyobraźni pobudzonej wielkim malarstwem do odkrywania nowych możliwości wyrażania emocji poprzez taniec.

Izadora Weiss o spektaklu Eros Thanatos:

Obrazy Jacka Malczewskiego są dla mnie wielką, wręcz niewyczerpaną inspiracją teatralną, którą można rozwinąć na wiele poziomów, dotykających każdego człowieka, niezależnie od jego sytuacji i kondycji.

Tytułowe Eros Thanatos odwiecznie przeplatają się bowiem w losach każdego z nas, co Malczewskiemu udało się pokazać z niezwykłą jak na jego czasy, odwagą i wolnością twórczą. Powstający spektakl jest próbą odtworzenia świata jego wyobraźni w obrazach scenicznych, w których postacie realne: Matka, Córka, Syn – przeplatają się z fantastycznymi: Satyrem, Faunem czy Śmiercią będącą jednocześnie piękną kobietą.

W pierwszej części spektaklu usłyszymy m.in. kompozycje Peterisa Vasksa. Część muzyki jest grana na żywo, na czym wyjątkowo mi zależało. Jest ona dla mnie najbliżej zmysłowości tytułowego Erosa, dotykając bezpośrednio widza. W drugiej części spektaklu pojawia się I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, który jest kolejnym moim muzycznym odkryciem, po wcześniejszych fascynacjach m.in. Mahlerem, Bachem czy Schubertem, i bardzo poważnym wyzwaniem. To wyjątkowo trudna kompozycja, zwłaszcza jeśli chce się głęboko wniknąć w jej wielowarstwowość i strukturę. Jej połączenie z wyobraźnią Jacka Malczewskiego daje niesamowicie silny obraz, rodzaj misterium, w którym życie realne splata się z metafizyką.

 

To drugi projekt Białego Teatru Tańca, po pokazach odbywających się na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki im. Siergieja Diagilewa w Petersburgu, gdzie prezentowaliśmy spektakle m.in. w Teatrze Aleksandryjskim i Ermitażu przy okazji wystawy prac Jana Vermeera.

Na scenie pojawią się tancerze z różnych stron świata, m.in. z Korei Południowej, Słowacji, Łotwy, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Polski. Najbardziej niesamowite jest obserwować, jak wtapiają się w świat znany nam z obrazów Malczewskiego, oddając im swoje serce, wyobraźnie i talent i odkrywając dla naszej publiczności, jak niesamowicie bogaty i płodny był to artysta.

Izadora Weiss biogram 

Jest absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, a także dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki.

Odbyla staż choreograficzny pod kierunkiem Jiříego Kyliána, który zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, co pozwoliło jej także na współpracę z takimi twórcami, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Bałtyckiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała autorskie spektakle, inspirowane często klasyką literatury, jak Romeo i Julia według Szekspira do muzyki różnych kompozytorów czy Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia.

W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała tryptyk Haendla Tre donne – tre destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej, uznany przez „Rzeczpospolitą” za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń roku w polskim teatrze muzycznym. W 2015 roku w Bałtyckim Teatrze Tańca Izadora Weiss przygotowała kolejne premiery: Burzę według Szekspira oraz Fedrę według Racine’a, obie z muzyką Gustava Mahlera.

Drugi spektakl prezentowano w londyńskim teatrze The Place, gdzie uznano go za największe wydarzenie taneczne miesiąca. Z kolei spektakl Tristan & Izolda z wybranymi kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego został zaproszony do Petersburga wraz z innymi pracami Izadory Weiss w wykonaniu BTT na Międzynarodowy Festiwal Sztuki im. Siergieja Diagilewa. Został on zrealizowany pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca i przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

 

Izadora Weiss ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Pomorską Nagrodę Artystyczną z 2009 r. i Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Dwa razy otrzymała także nagrodę im. Jana Kiepury dla choreografa roku.

 

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

James Newton Howard ogłasza zwyciężczynie konkursu na najlepsze wykonanie The Hanging Tree!

Hollywoodzki kompozytor muzyki filmowej, James Newton Howard, ogłosił nazwiska wokalistek, które wygrały konkurs na wykonanie utworu The Hanging Tree

Read More...

„Pięć minut Raisy” czyli o nowej książce w rozmowie z Agatą Kołakowską

Naszym gościem była Agata Kołakowska autorka książki „Pięć minut Raisy”. Główna bohaterka książki Pani Agaty, to najbardziej pechowa osoba

Read More...

PURE Festival 2017

Oficjalnie potwierdzamy datę PURE Festival w Polsce! To dla nas wszystkich bardzo emocjonujący moment! Otwarcie wydarzenia dla kilku tysięcy

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu