SZKLANY DIALOG. PRACE HENRYKA ALBINA TOMASZEWSKIEGO, TASIOSA KIRIAZOPOULOSA I JERZEGO OLSZEWSKIEGO ZE ZBIORÓW MUZEUM NARODOWEGO W KIELCACH.

In Aktualności, Sztuka

Szklane, przestrzenno-rzeźbiarskie formy prezentowane w Muzeum Dialogu Kultur stanowią skromną, ale interesującą grupę współczesnego szkła artystycznego, pochodzącą ze zbiorów własnych Muzeum Narodowego w Kielcach.

Wystawę będzie można oglądać w dniach od 11 lutego do 11 marca 2020 w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich

Dominantą wystawy są prace Henryka Albina Tomaszewskiego, który znacznie przyczynił się do wytyczenia nowych dróg rozwoju polskiego szkła artystycznego. Z jego pracami zostały zestawione obiekty autorstwa Tasiosa Kiriazopoulosa i Jerzego Olszewskiego.

Tytuł wystawy – Szklany dialog – nawiązuje nie tylko do miejsca prezentacji oraz tworzywa, z którego wykonane są eksponaty, ale przede wszystkim do charakteru twórczości wymienionych artystów, których, mimo różnic pokoleniowych połączyło podobne podejście do trudnej materii, jaką jest szkło. Stosowane przez nich metody nawiązujące do starych sposobów tworzenia szkła,  przy jednoczesnym łamaniu tych reguł, są pewną formą dialogu z tradycją szklarską. Innym aspektem dialogu jest umieszczenie w jednej przestrzeni prac Tomaszewskiego i Kiriazopoulosa, czy też komunikacja na linii mistrz – uczeń, podczas prezentacji szkieł Tomaszewskiego i Olszewskiego.

Henryk Albin Tomaszewski – ur. 1906, zm.1993. Wybitny twórca szkła artystycznego. W latach 1926–1930 studiował w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie, a następnie, od 1930 do 1936 roku, w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Do czasu wojny zajmował się  rysunkiem, malarstwem i rzeźbą. Po II wojnie związał się na kilka lat, jako projektant szkła użytkowego,
z Hutą Józefina (Huta Szkła Kryształowego Julia) w Szklarskiej Porębie. Na początku lat 50. wykładał w Pracowni Projektowania Szkła wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (ASP), a następnie skoncentrował się na niezależnej pracy artystycznej, tworząc cykle szklanych form, inspirowanych m.in. naturą lub muzyką.

Tasios Kiriazopoulos – ur. 1937. Do Polski dotarł wraz z falą emigracji po wojnie domowej w Grecji. Był jednym z absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (ASP), którą ukończył
w 1964 roku. Całe swoje życie zawodowe do wyjazdu z Polski w połowie lat 80. poświęcił szkłu, najpierw krótko pełniąc funkcje asystenta na uczelni,
a potem jako niezależny artysta. Początkowo tworzył cykle wyrobów o charakterze użytkowym, by później porzucić je na rzecz form o charakterze rzeźbiarskim.

Jerzy Krystyn Olszewski – ur. 1956. Szkołę średnią skończył w Singapurze, gdzie jednocześnie uczył się sztuki grafiki japońskiej sumie. Studiował na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Do grudnia 1981 roku pracował w macierzystej uczelni w Zakładzie Hydrologii. Swoje pasje artystyczne zaczął realizować w czasie stanu wojennego, tworząc obiekty łączące drewno i japoński papier ryżowy. Twórcze ambicje rozwinął pod wpływem spotkania z Henrykiem Albinem Tomaszewskim. Oprócz szkła artystycznego wykonywał szkło użytkowe. Zajmował się projektowaniem lamp. Prowadzi własną pracownię ARTIVITY – Wzornictwo Inspirowane Pasją.

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

„Zabawki wracają do żywych” – Toy Story 4 recenzja animacji.

Ty druha we mnie masz… te kilka magicznych słów już na zawsze polskim fanom animacji Disneya będzie kojarzyć się

Read More...

Stare dobre czasy czyli Patapon 2 – recenzja gry

Otwarty świat, piękna i zapierająca dech w piersiach grafika, dwustu-godzinny główny wątek fabularny, ciekawe postacie oraz protagonista, którego sami

Read More...

Premiery na początek 2020. Najbardziej oczekiwane audiobooki

Nowy Harlan Coben, kolejna pozycja zdobywczyni Paszportu Polityki czy głośne „Prostytutki” – to tylko kilka nowości na rynku wydawniczym

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu