Największy polski festiwal muzyki elektronicznej właśnie ogłosił pierwszych wykonawców, których można będzie usłyszeć podczas 14. odsłony wydarzenia zaplanowanego – jak co roku – na ostatni weekend lipca w Płocku. Line-up Audioriver 2019 otwierają: ANNA, Ańii, Black Sun Empire, FJAAK live, Jon Hopkins live, Kobosil, Mall Grab, Polo & Pan live, Sam Paganini, Seba ft. MC Conrad i Stavroz live.
Audioriver – lider muzyki elektronicznej w Polsce
Festiwal Audioriver niemal od początku istnienia ma ogromny wpływ na rozwój polskiej sceny muzyki elektronicznej, ściągając do kraju największych i najbardziej znanych przedstawicieli gatunku, a także prezentując publiczności artystów ze świata popu, rocka, hip-hopu, a nawet jazzu. Wydarzenie charakteryzuje się nie tylko różnorodnym programem muzycznym – wyróżnia je wyjątkowa atmosfera i doskonała lokalizacja. Poza koncertami, podczas festiwalu można uczestniczyć w szeregu bezpłatnych i dostępnych dla każdego aktywności kulturalnych. Za sprawą programu Audioriver Sobótka w zeszłym roku w Płocku odbyły się warsztaty, spotkania z artystami, pokazy filmowe, wystawa oraz targi muzyczne.
Pierwszych artystów z line-upu Audioriver 2019 poznajemy na kilka dni przed końcem sprzedaży 1. puli biletów. Wśród 11 ogłoszonych artystów są m.in: Jon Hopkins live, Sam Paganini, Black Sun Empire i Mall Grab. To mocna zachęta do tego, aby zdobyć wejściówkę jak najszybciej i ze spokojem zaplanować w kalendarzu przyszłoroczny, ostatni weekend lipca w Płocku. Tym bardziej, że do 2 grudnia można kupić bilet w najniższej cenie – 200 zł. Nie ma wątpliwości, że program festiwalu będzie obszerny i różnorodny: podczas poprzedniej edycji Audioriver odbyły się 103 koncerty na 9 scenach.
Siła medytacji w muzyce
Jednym z headlinerów tegorocznej edycji Audioriver będzie Jon Hopkins, który w 2019 r. zagra w Polsce tylko jeden koncert – właśnie na festiwalu w Płocku. Jon jest pianistą i jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów muzyki elektronicznej na świecie. Początkowo pełnił funkcję klawiszowca w zespole Imogen Heap, potem – za sprawą Briana Eno – miał duży wpływ na brzmienie Coldplay i wreszcie poświęcił się solowej twórczości, a także spełnił swoje marzenie mając okazję współpracować z Davidem Lynchem. Przełomem w jego karierze było wydanie nominowanego do nagrody Mercury Prize albumu pt. „Immunity”, z którym koncertował ponad 160 razy rocznie. Po przerwie w występowaniu i tworzeniu nowej muzyki, Jon wreszcie powrócił z nowym albumem pt. „Singularity” w maju 2018 roku. Na brzmienie krążka, jak sam podkreśla, mocno wpłynęły jego doświadczenia z medytacją, które pomogły mu odblokować cząstki własnej nieświadomości i ukryte w niej pomysły.
Jon Hopkins – Emerald Rush
Parkietowa energia
Sam Paganini rozgrzewa klubowe parkiety od 1997 roku – jego wizja techno to muzyka z wielką energią. Dziś Sam jest znanym na świecie producentem elektroniki, ale zaczynał jako instrumentalista. „Zacząłem grać na perkusji w wieku 5 lat, potem grałem też na gitarze i fortepianie. Przez kilka lat byłem perkusistą w lokalnych zespołach rockowych, a w wieku 15 lat spróbowałem swoich sił w DJ-ingu.” Od tamtych dni minęło wiele czasu, a najważniejsze momenty w jego karierze to nawiązanie współpracy z dwiema popularnymi wytwórniami – Plus 8 (stoją za nią Richie Hawtin i John Acquaviva) oraz Drumcode, zarządzaną przez Adama Beyera. W 2016 roku Sam założył własną wytwórnię JAM, gdzie wydał m.in. album pt. „Zenith”.
Sam Paganini – Rave
ANNA, czyli Ana Miranda, to jedna z najbardziej znanych postaci reprezentujących scenę z Brazylii. „Hidden Beauties”, jej utwór wydany w wytwórni Kompakt, osiągnął ogromny sukces, rozbrzmiewając w setach gigantów sceny, takich jak Richie Hawtin czy Sven Väth, a także zyskując uznanie redakcji Pitchforka i Mixmaga. Droga muzyczna Anny rozpoczęła się jednak lata temu, ponieważ jej pierwsze oficjalne występy odbywały się kiedy miała zaledwie 14 lat. „Gram właściwie od zawsze. Mój ojciec również był DJ-em i prowadził klub, kiedy byłam mała. Pamiętam, że chodziłam z nim do sklepów płytowych, kiedy miałam zaledwie 9 czy 10 lat i cały dzień spędzaliśmy na chodzeniu z jednego sklepu do drugiego i słuchaniu kolejnych nowych płyt”. Jej wysokie umiejętności i doświadczenie potwierdza winylowy DJ set dla Cercle z lutego 2018 roku, który uzyskał ponad milion odsłon na YouTube. Niedawno odbyła się również premiera jej remiksu utworu pt. „Singularity” w oryginale wyprodukowanego przez Jona Hopkinsa.
ANNA vinyl DJ set @ Les Pavillons des Etangs for Cercle
Urodzony w 1991 roku, Max Kobosil dorastał w Berlinie w okresie zmian strukturalnych i odkrył techno, gdy z podziemnych subkultur wyłoniła się nowoczesność – to mocno wpłynęło na jego determinację oraz zaangażowanie w życie miasta. Jak się okazało, duże znaczenie dla przyszłości Maxa miały jego pierwsze wizyty w kultowym klubie Berghain (w którym regularnie dziś występuje jako DJ), dzięki czemu potem nawiązał współpracę m.in. z wytwórnią Ostgut Ton i został zauważony przez Marcela Dettmanna. Dwa lata temu ukazał się jego debiutancki album pt. „We Grow, You Decline”, na którym Kobosil pokazał spektrum głębokich brzmień, zawierających elementy techno, ambientu i ekseprymentalnej elektroniki. „Chcę, aby następne pokolenia postrzegały moją płytę jako muzykę – nie tylko jako techno”.
Kobosil @ Awakenings Festival 2017: Area X
FJAAK to berlińskie trio, stworzone przez wielkich pasjonatów analogowego sprzętu, którzy po doświadczeniach z produkcją różnych gatunków muzyki, postanowili poświęcić się brzmieniom miasta, czyli muzyce techno. Punktem zwrotnym w ich karierze był rok 2014 – wtedy właściciele wytwórni 50Weapons (duet Modeselektor) zdecydowali się przyjąć Felixa, Aarona i Kevina pod swoje skrzydła. Współpraca okazała się bardzo obiecująca, ponieważ wydali tam kilka świetnie przyjętych EP-ek i swój pełny debiutancki album. Do dziś, pomimo młodego wieku, FJAAK zagrali już kilkaset koncertów na żywo, promując swoje charakterystyczne analogowe brzmienie na całym świecie – od Berlina, po Los Angeles i Pekin.
Fjaak Boiler Room Tblisi Live Set
Powrót do korzeni
Ańii (a tak naprawdę Ania Iwińska) jakiś czas temu przeniosła się z Polski do Londynu, by doskonalić swoje umiejętności w dziedzinie produkcji muzycznej w renomowanej szkole muzycznej Point Blank. Gdy podjęła pracę w Wired Studios, Londyn stał się dla niej domem oraz miejscem, w którym tworzy muzykę. Jako artystka postanowiła poświęcić się brzmieniom 4/4 – łącząc głębokie techno i emocjonalny, etniczny house. W swoim dorobku producenckim ma już wydawnictwa w liczących się wytwórniach – jedną z nich jest niemiecki Kompakt, gdzie opublikowała EP-kę pt. „Korzenie”, odgrywaną w setach m.in. przez Solomuna i Michaela Mayera.
Anii – Korzenie
Stavroz to projekt stworzony w 2011 roku przez IJsbranda i Gerta – DJ-ów i inżynierów dźwięku, którzy szukali sposobu na wyrażanie swoich muzycznych upodobań. Wkrótce potem, na koncertach i w studiu dołączyli do nich Maxim i Pieter. Cała czwórka członków grupy ma różne muzyczne korzenie, ale mimo różnic w wyjątkowy sposób łączą brzmienia elektroniki z klasycznymi instrumentami – zarówno w studiu, jak i podczas subtelnych live actów, z którymi podróżują po całym świecie. Ich muzyka świetnie sprawdza się również w domowych warunkach – „odpocznij, połóż się, zamknij oczy i posłuchaj historii opowiedzianej w muzyczny sposób, z dbałością o szczegóły.”
Stavroz live @ Fort Saint Eynard for Cercle
Jedno z największych objawień sceny ostatnich lat, czyli Mall Grab powraca do korzeni w nieco inny sposób, swoją twórczością nawiązując do brzmień muzyki house sprzed lat. Jego charakterystyczne, wyprodukowane w oldschoolowej stylistyce utwory – m.in. takie jak „Orange County” czy „Catching Feelings” uzbierały setki tysięcy wyświetleń na YouTube, a największe hity – „Can’t” czy „Feel U” liczą już miliony odsłon. Pasja Jordana do nagrań jest bardzo widoczna podczas setów na żywo – Australijczyk jest doskonałym DJ-em, który bez przeszkód łączy różne gatunki i brzmienia. Od lo-fi house, po disco, electro i pulsujące techno.
Mall Grab Boiler Room Paris DJ set
Paul Armand-Delille i Alexandre Grynszpan to dwaj Francuzi, których ścieżki skrzyżowały się kilka lat temu w Paryżu, gdzie obaj pełnili funkcję rezydentów w klubie Le Baron. Ich wspólny projekt, Polo & Pan, to połączenie wpływów radosnych brzmień klasycznego francuskiego electro oraz elementów disco, co w rezultacie tworzy niezwykle taneczną mieszankę muzyczną. Co zrobić, aby się o tym przekonać? Wystarczy posłuchać ich debiutanckiego albumu pt. „Caravelle”, zobaczyć licznie wyświetlane występy duetu w internecie albo… po prostu przyjechać na Audioriver. W Płocku usłyszymy Polo & Pan w pełnym koncertowym składzie.
Polo & Pan live @ Serre Monumentale for Cercle
Połamane brzmienia
Projekt Black Sun Empire powstał w 1993 roku, ale tworzące go trio odnalazło swoje powołanie dopiero w połowie lat 90-tych, kiedy brzmienia drum & bass zaczęły zyskiwać popularność. „Na początku tworzyliśmy techno i brzmienia breakbeat/trip-hop, ale po wysłuchaniu kilku utworów od takich producentów, jak Ed Rush & Optical, Dillinja oraz Photek, postanowiliśmy uderzyć właśnie w tę stronę.” Jak się okazało, była to właściwa decyzja, ponieważ posiadający dziś fanów na całym świecie Holendrzy w swojej karierze wydali aż sześć albumów studyjnych, a także mieli okazję współpracować z grupami Foreign Beggars czy Dope D.O.D. Ponadto, dzięki swojej wytwórni i cyklowi imprez Blackout pomogli promować innych, cenionych na scenie artystów – wśród nich byli m.in. Noisia czy Mefjus.
Black Sun Empire & Noisia – The Veil
Pochodzący z Ingaro – wyspy położonej tuż za Sztokholmem, Seba (Sebastian Ahrenberg), w ciągu ponad 20-letniej kariery zyskał reputację jednego z najbardziej znanych producentów muzyki drum & bass. Od wczesnych wydawnictw w znanej wytwórni Good Looking Records legendarnego LTJ Bukema, po nowszy materiał w Metalheadz, Hospital i jego własnym Secret Operations, twórczość Szweda wciąż zachowuje świeżość i unikalny charakter. MC Conrad, który z nim wystąpi, to kolejny popularny przedstawiciel połamanych brzmień, znany ze swoich umiejętności wokalnych już od lat 90-tych. Wtedy występował jako MC i mocno angażował się rozwój nielegalnej jeszcze brytyjskiej sceny, a dziś, po ponad 20 latach prezentuje nie mniejszą niż wtedy energię, którą wspomaga występy czołowych artystów.
Seba – Addicted
Tylko do 2 grudnia można będzie kupić karnety trzydniowe i dwudniowe na Audioriver w najniższej możliwej cenie. Sprzedaż biletów na wydarzenie odbywa się za pośrednictwem serwisu eBilet.pl: https://bit.ly/2faykc5 oraz w wybranych punktach stacjonarnych w całej Polsce: https://bit.ly/2F8O10S.
Więcej na www.audioriver.pl
Festiwal istnieje od 2006 roku – sześć ostatnich edycji zostało wyprzedanych jeszcze przed otwarciem bram festiwalu, a ostatnia zgromadziła aż 30 tysięcy osób. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Jest Akcja!