Sierpniowa odsłona Wyboru Krytyków z najlepszą polską literaturą współczesną.

In Literatura

Wybór Krytyków to wspólny projekt Empiku i Unii Literackiej, który promuje wybitną polską literaturę współczesną. Co miesiąc troje uznanych krytyków: Paulina Małochleb, Olga Wróbel i Łukasz Grzymisławski przygotowuje pogłębione teksty o trzech wybranych przez siebie książkach. Sierpniowej edycji towarzyszyć będzie spotkanie online, już 26 sierpnia o godz. 18.00.

Książki, które krytycy wzięli w sierpniu na warsztat, to: „Kości, które noszę w kieszeni” Łukasza Barysa (Wydawnictwo Cyranka), „Krahelska. Krahelskie” Olgi Gitkiewicz (Dowody na Istnienie) i „Wydatki” Łukasza Zawady (Filtry).

Oto nastoletnia Urszula, która lubi czytać i kocha się w zmarłym synu lokalnego chirurga, jej siostra Sonia z wiecznie brudnymi kolanami i brat Daniel, który w każdym konkubencie matki szuka męskiego przewodnictwa. Oto umierająca na raka babcia, pracownica fabryki leków i jej jedyna koleżanka, na wpół obłąkana Wacia, uciekająca do szpitala przed bijącym ją synem. Oto pies Filip, pozostawiony na zaśmieconej łące w pudełku po butach. Zaraz, jak buty mogą kosztować 700 zł? Kto nosi obuwie, na które nigdy nie będzie stać kasjerki z Biedronki, jej matki ani córki? Łukasz Barys debiutuje przejmującą i odrażającą opowieścią o biedzie, z której nikt nie próbuje się wyrwać, bo każdy ma w kieszeni swój własny zestaw kości, dociążający życie i uniemożliwiający sny o mobilności społecznej – pisze Olga Wróbel o książce “Kości, które nosisz w kieszeni”.

„Krahelska. Krahelskie” to bardzo udana próba opowiadania o przeszłości polskiej wspólnoty w sposób nowoczesny, Gitkiewicz sięga bowiem po trzy biografie kobiet z I połowy XX wieku, ale przedstawia je w nowych dekoracjach, odrzuca język męskiej narracji martyrologicznej, porządek romansu i zawiedzionego uczucia. Każe patrzeć na swoje bohaterki z perspektywy ich nieprawdopodobnego wysiłku społecznego i walki, jaką podejmują o zmianę socjalną, płciową, mentalną. To nie jest retro, to jest opowieść wybitnie progresywna – pisze o książce “Krahelska. Krahelskie” Paulina Małochleb.

To jest najprawdopodobniej najdowcipniejsza rzecz, jaką będziecie mieli okazję przeczytać w tym roku – tak mógłbym zacząć, niczym autor okładkowych blurbów, gdyby nie dwie sprawy. Po pierwsze naprawdę tak uważam, a po drugie – ta książka bezlitośnie szydzi z branży, która przepoczwarzyła się w jeden wielki automat do wypluwania blurbów, więc formułowanie kolejnego stawia mnie w dość niezręcznej sytuacji. Pamflet na rynek wydawniczy? Środowiskowa satyra? Kpina z prekariatu i fanów Thomasa Piketty’ego? Owszem, ale też coś więcej – ocenia książkę “Wydatki” Łukasz Grzymisławski

Trzeciej odsłonie Wyboru Krytyków towarzyszyć będzie spotkanie online, w którym wezmą udział: przedstawiciel Unii Literackiej – Grzegorz Piątek, przedstawiciel krytyków – Łukasz Grzymisławski oraz autorzy recenzowanych w sierpniu książek: Łukasz Barys „Kości, które nosisz w kieszeni” (Cyranka), Olga Gitkiewicz „Krahelska. Krahelskie” (Dowody na Istnienie) i Łukasz Zawada „Wydatki” (Wydawnictwo Filtry). Uczestnicy wydarzenia porozmawiają o projekcie i najlepszej polskiej literaturze współczesnej. Spotkanie odbędzie się 26 sierpnia, o godz. 18:00 i transmitowane będzie na Facebook.com/Empikcom.

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji: “Nieostrość widzenia ” to fantastyczny monodram Ewy Ziętek, w którym przedstawia bliskie sceny z życia Zofii Książek-Bregułowej splecione z ciekawymi momentami ze swojego życia.

Ociemniała polska poetka i aktorka, łączniczka AK. Wzrok straciła podczas Powstania Warszawskiego, mniej więcej w miejscu gdzie aktualnie mieści

Read More...

#wtonacjirozmowy: SPOSÓB NA TEŚCIOWĄ – CZY ISTNIEJE? O nowej książce w rozmowie z Iwoną Golonko.

Z autorką książki „Teściowa kontra synowa czyli o trudnych relacjach między kobietami” – Iwoną Golonko rozmawiała Anna Matusiak –

Read More...

#wtonacjirecenzji: „ELVIS” film tak samo pulsujący i dynamiczny jak muzyka Presleya. To produkcja, która pokazuje życie chłopaka, o którym bez wahania można powiedzieć, iż wart był milion dolarów.

Reżyser Baz Luhrmann oddaje widzom widowiskową historię króla rock and rolla opowiedzianą przez Toma Parkera „Pułkownika” (Tom Hanks) , człowieka który odkrył Presleya

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu