Teatr Polski w Warszawie – najbliższe Salony Poezji oraz Biały Teatr Tańca Izadory Weiss

In Teatr

Wraz z nowym sezonem rozpoczynają się Salony Poezji.

SALON POEZJI: Poeta pamięta. 17 września ‘39

17.09.2017, Duża Scena

Wiersze poetów nawiązujących w swojej twórczości do agresji wojsk radzieckich na Polskę w dniu 17 września 1939 roku, będącej jednym z istotniejszych wydarzeń rozpoczynających II wojnę światową. Usłyszymy m.in. poezję Zbigniewa Herberta, Beaty Obertyńskiej, Władysława Sebyły i innych.

100 SALON POEZJI: Jestem, bo jesteś. Poezja ks. Jana Twardowskiego

01.10.2017, Duża Scena

 

Czyta Zespół Teatru Polskiego

Gość specjalny: Anna Dymna

 

Już po raz setny spotykamy się na scenie Teatru Polskiego w Salonie Poezji – cyklu istniejącym w naszym repertuarze od sześciu lat.

Podczas pierwszego Salonu, 23 stycznia 2011 roku, wysłuchaliśmy poezji ks. Jana Twardowskiego w wykonaniu gościa specjalnego – Anny Dymnej, pomysłodawczyni Krakowskiego Salonu Poezji –pierwszej takiej inicjatywy w Polsce – i dyrektora Andrzeja Seweryna. 100 Salon Poezji pragniemy uczcić wracając pamięcią do początków cyklu.

SALON POEZJI: Koncert laureatów 62. OKR

08.10.2017, Scena Kameralna

 

SALON POEZJI: Mikołaj Rej „Żywot Józefa”

29.10.2017, Duża Scena

na 500-lecie Reformacji świętowane w całej Europie Zespół Teatru Polskiego podczas specjalnego Salonu Poezji przeczyta napisane w 1545 roku arcydzieło Mikołaja Reja z Nagłowic: „Żywot Józefa z pokolenia żydowskiego, syna Jakubowego, rozdzielony w rozmowach person, który w sobie wiele cnót i obyczajów zamyka”.

 

A już od 9 września zapraszamy Państwa na premierowy spektakl Białego Teatru Tańca Izadory Weiss.

 

 

Eros Thanatos to tytuł najnowszego spektaklu Izadory Weiss i utworzonego przez nią Białego Teatru Tańca. Choreografia do muzyki między innymi Karola Szymanowskiego, Kronos Quartet i łotewskiego kompozytora współczesnego Peterisa Vasksa inspirowana jest malarstwem Jacka Malczewskiego, w którym obsesyjne przeplatanie się motywów erotycznych z kobiecymi personifikacjami Śmierci stanowi kanwę wielu obrazów.

Na gościnnej scenie Teatru Polskiego w Warszawie zobaczymy międzynarodowy zespół starannie dobranych indywidualności prowadzonych z niezwykłą precyzją przez choreografkę przez meandry jej wyobraźni pobudzonej wielkim malarstwem do odkrywania nowych możliwości wyrażania emocji poprzez taniec.

 

Tancerze:

Marta Barossi, Naomi Citriniti, Ieva Ievina Luana Pignato,
Nadja Simchen, Rebecca Wolbeck, Beniamin Citkowski,
Peter Dzubera, Adam Grabarczyk , Hueng Won Lee,
Daniel Flores Pardo, David Esteban Rodriguez

 

Izadora Weiss o spektaklu Eros Thanatos:

Obrazy Jacka Malczewskiego są dla mnie wielką, wręcz niewyczerpaną inspiracją teatralną, którą można rozwinąć na wiele poziomów, dotykających każdego człowieka, niezależnie od jego sytuacji i kondycji. Tytułowe Eros Thanatos odwiecznie przeplatają się bowiem w losach każdego z nas, co Malczewskiemu udało się pokazać z niezwykłą jak na jego czasy, odwagą i wolnością twórczą.

Powstający spektakl jest próbą odtworzenia świata jego wyobraźni w obrazach scenicznych, w których postacie realne: Matka, Córka, Syn – przeplatają się z fantastycznymi: Satyrem, Faunem czy Śmiercią będącą jednocześnie piękną kobietą.

W pierwszej części spektaklu usłyszymy m.in. kompozycje Peterisa Vasksa. Część muzyki jest grana na żywo, na czym wyjątkowo mi zależało. Jest ona dla mnie najbliżej zmysłowości tytułowego Erosa, dotykając bezpośrednio widza. W drugiej części spektaklu pojawia się I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, który jest kolejnym moim muzycznym odkryciem, po wcześniejszych fascynacjach m.in. Mahlerem, Bachem czy Schubertem,  i bardzo poważnym wyzwaniem.

To wyjątkowo trudna kompozycja, zwłaszcza jeśli chce się głęboko wniknąć w jej wielowarstwowość i strukturę. Jej połączenie z wyobraźnią Jacka Malczewskiego daje niesamowicie silny obraz, rodzaj misterium, w którym życie realne splata się z metafizyką.

 

 

To drugi projekt Białego Teatru Tańca, po pokazach odbywających się na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki im. Siergieja Diagilewa w Petersburgu, gdzie prezentowaliśmy spektakle m.in. w Teatrze Aleksandryjskim i Ermitażu przy okazji wystawy prac Jana Vermeera.

Na scenie pojawią się tancerze z różnych stron świata, m.in. z Korei Południowej, Słowacji, Łotwy, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Polski. Najbardziej niesamowite jest obserwować, jak wtapiają się w świat znany nam z obrazów Malczewskiego, oddając im swoje serce, wyobraźnie i talent i odkrywając dla naszej publiczności, jak niesamowicie bogaty i płodny był to artysta.

 

Izadora Weiss jest absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, a także dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Odbyla staż choreograficzny pod kierunkiem Jiříego Kyliána, który zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, co pozwoliło jej także na współpracę z takimi twórcami, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot.

Założycielka i wieloletnia dyrektorka Bałtyckiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała autorskie spektakle, inspirowane często klasyką literatury, jak Romeo i Julia według Szekspira do muzyki różnych kompozytorów czy Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała tryptyk Haendla Tre donne – tre destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej, uznany przez „Rzeczpospolitą” za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń roku w polskim teatrze muzycznym.

W 2015 roku w Bałtyckim Teatrze Tańca Izadora Weiss przygotowała kolejne premiery: Burzę według Szekspira oraz Fedrę według Racine’a, obie z muzyką Gustava Mahlera. Drugi spektakl prezentowano w londyńskim teatrze The Place, gdzie uznano go za największe wydarzenie taneczne miesiąca.

Z kolei spektakl Tristan & Izolda z wybranymi kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego został zaproszony do Petersburga wraz z innymi pracami Izadory Weiss w wykonaniu BTT na Międzynarodowy Festiwal Sztuki im. Siergieja Diagilewa. Został on zrealizowany pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca i przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

 

Izadora Weiss ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Pomorską Nagrodę Artystyczną
z 2009 r. i Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Dwa razy otrzymała także nagrodę im. Jana Kiepury dla choreografa roku.

 

 

Cykl Thanatos Jacka Malczewskiego stworzony w latach 1898-1899, zainspirowany został obsesją śmierci przewijającą się w ikonografii symbolizmu i stał się jedną
z najistotniejszych części mitologii stworzonej przez wyobraźnię artysty. Sięgając do

greckiego mitu o bogu Thanatosie, bracie bliźniaku Hypnosa – boga snu, Malczewski przedstawił go jako młodą, atrakcyjną kobietę o bujnych kształtach z kosą w ręku. Tym samym połączył sferę zmysłowości ze śmiercią, materię z metafizyką i Erosa z Thanatosem – przywołując związek szczególnie ważny dla symbolizmu, pojmujący śmierć jako odrodzenie, nadzieję na nowe życie i uwolnienie od trosk ziemskich.

Dla samego Malczewskiego piękna kobieta z kosą stała się zaś motywem przewijającym się także w dalszej twórczości. Jak zauważył Kazimierz Wyka w swojej książce poświęconej twórczości malarza, Thanatos i Polska: „żadna inna seria nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Szczegóły: https://www.teatrpolski.waw.pl/pl/cykle_i_wydarzenia/cykle/?id_act=673

FB: https://www.facebook.com/events/1808503985827237/

 

 

 

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji: Piątkowe występy na festiwalu „Dla Ciebie” spełniły pokładane oczekiwania?

Pierwsza edycja festiwalu „Dla Ciebie” przeszła do historii. Dokładnie tydzień temu rozpoczynało się dwudniowe święto muzyki, które odbywało się

Read More...

#wtonacjipromocji. Fantastyka z silną bohaterką w roli głównej, czyli premiera trzeciego tomu elfickiej sagi “Córa Lasu”

Już 12 września swoją premierę będzie miała “Niewolnica elfów” autorstwa Justyny Komudy (J. K. Komuda), czyli trzeci tom popularnej

Read More...

#wtonacjipromocji. Utopia, która istnieje – film „Rave” w reżyserii Łukasza Rondudy i Dawida Nickela

Już 4 października na ekrany kin studyjnych wchodzi film „Rave” w reżyserii Łukasza Rondudy i Dawida Nickela, który rzuca

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu