„NOSOROŻEC” OŁEHA SENCOWA OD 10 GRUDNIA W KINACH, ZOBACZ JAK PRZYJĘLI FILM KRYTYCY

In Kino

Zachwycił już festiwalową publiczność, teraz przyszedł czas na zdobycie uznania polskich widzów. „Nosorożec” Ołeha Sencowa, ukraińskiego reżysera i  aktywisty społecznego już 10 grudnia zagości na ekranach polskich kin.

Projekt „Nosorożec” został wcześnie doceniony przez międzynarodową publiczność, gdy już na etapie prezentacji projektu w 2012 roku zdobył nagrody w Sofii, Erewaniu i Odessie. Zdjęcia miały się rozpocząć w 2014 roku, ale przygotowania przerwało uwięzienie Sencowa na podstawie sfabrykowanych zarzutów wniesionych przez okupacyjny rząd rosyjski. Do realizacji filmu Sencow mógł wrócić dopiero po pięciu latach, w 2019 roku, po uwolnieniu z łagru.

Mimo opóźnienia w realizacji „Nosorożca”, film nie stracił nic ze swojej aktualności. Z kluczowymi dramatycznymi scenami osadzonymi w przeszłości, film w subtelny sposób porusza kwestie sprawiedliwości i współczucia. Aktualność filmu potęguje wyjątkowa ścieżka życia reżysera.

Film został zaprezentowany na wielu festiwalach zachwycając krytyków i publiczność. Po pokazach w sekcji Orizzonti na 78. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji i Konkursie Międzynarodowym na Warszawskim Festiwalu Filmowym ukazały się publikacje na temat „Nosorożca” na łamach portali na całym świecie. Pisali o nim między innymi Reuters, U.S. News, Deadline, Cineuropa, Deutsche Welle, France24 i wiele innych.

Poniżej prezentujemy kilka cytatów z recenzji:

Skonstruowana przez Ołeha Sencowa powieść kryminalna nie jest napuszona i górnolotna jak „Ojciec chrzestny” czy „Człowiek z blizną”, ale bardziej „ludzka” – jeśli można tak to określić – to znaczy naznaczona surową inscenizacją postaci.

www.cinefiliaritrovata.it

(…) Podczas gdy tytułowy bohater pozostaje czymś w rodzaju zagadki, film „Nosorożec” jest przekonującym, pomysłowym wizualnie obrazem specyficznego i bardzo niebezpiecznego świata.

https://deadline.com/2021/09/rhino-review-venice-film-festival-oleh-sentsov-1234831032/

Byłaby to kolejna prosta historia gangsterska, gdyby nie poetyckie zdjęcia w pierwszym rozdziale filmu, mocna kreacja debiutanta Serhiia Filimonowa i decyzja reżysera o umieszczeniu życia Nosorożca w kontekście zachodzących zmian społecznych i politycznych.

https://www.cineuropa.org/en/newsdetail/410386/

fot.materiały prasowe

Tytułowy Nosorożec to młody mężczyzna, mocny i sprawny fizycznie, wyjątkowe połączenie siły, spokoju i lekkomyślności. Po raz pierwszy spotykamy go na ulicach małego postsowieckiego miasteczka, które odegrało kluczową rolę w kształtowaniu jego charakteru. Obserwujemy, jak dorasta na tle wzlotów i upadków swojego życia rodzinnego. Kolejne wydarzenia z jego życia przebiegają według schematu wspólnego dla epoki życia sowieckiego: jeść lub być zjedzonym, bić lub być bitym. Nosorożec, odważny i fizycznie potężny, szybko awansuje w hierarchii lokalnego gangu przestępczego, stając się wkrótce jego przywódcą. Ale nie jest to kariera bez katastrofalnych błędów z jego strony.

NOSOROŻEC” OŁEHA SENCOWA OD 10 GRUDNIA W KINACH

fot.materiały prasowe

Ołeh Sencow to reżyser, scenarzysta, były więzień polityczny i działacz polityczny. Międzynarodowa premiera jego debiutu filmowego „Gamer” odbyła się w 2011 roku na festiwalu w Rotterdamie. Po aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku, Sencow został aresztowany przez FSB, oskarżony o planowanie aktów terrorystycznych i potajemnie przewieziony do Moskwy. Mimo braku dowodów skazany na 20 lat łagru o podwyższonym rygorze. Przez 5 lat trwała globalna kampania #FreeOlegSentsov o jego uwolnienie, w której wiodącą rolę grały Europejska i Polska Akademia Filmowa. W więzieniu  Sencow napisał powieść i zbiór opowiadań, zza krat wyreżyserował także film NUMERY (Berlinale Special 2020) na podstawie własnego scenariusza. Po pięciu latach w łagrze, 7 września 2019 roku, został uwolniony w ramach wymiany więźniów między Rosją a Ukrainą. Nie ustaje w działaniach na rzecz oswobodzenia wszystkich więźniów ukraińskich, pozostających w rosyjskich więzieniach.

„Nosorożec” został zrealizowany w koprodukcji ukraińsko-polsko-niemieckiej ze wsparciem Funduszu Rady Europy Eurimages. Z polskiej strony koproducentem jest Apple Film Production, firma kierowana przez Dariusza Jabłońskiego, Violettę Kamińską i Izabelę Wójcik. Dla Apple Film to już trzeci projekt związany z Ołehem Sencowem.

„Nosorożec”

w kinach od 10 grudnia 2021

Obsada: Serhij Filimonow, Jewhen Czernikow, Jewhen Grygorjew, Alina Zewakowa 

Scenariusz i reżyseria: Ołeh Sencow

Zdjęcia:                                   Bogumił Godfrejów PSC

Scenografia:                          Jurij Grigorowicz

Casting:                                  Anastasiia Chorna

Kostiumy:                              Kostiantyn Kraveс 

Charakteryzacja:                   Switłana Polikaszkina 

Dźwięk:                                  Patrick Veigel, Michael Kaczmarek 

Montaż:                                 Karolina Maciejewska

Muzyka:                                 Andrij Ponomariow

Producenci:                           Denis Ivanow, Ołeh Sencow

Producenci (Polska):                        Dariusz Jabłoński, Violetta Kamińska, Izabela Wójcik

Producenci (Niemcy)                       : Heino Deckert, Tina Börner

Produkcja: Arthouse Traffic i Cry Cinema

Koprodukcja: Apple Film Production, Ma.ja.de. Fiction

Współfinansowanie: Ukraińska Państwowa Agencja Filmowa, Ministerstwo Kultury i Polityki Informacyjnej Ukrainy, Eurimages, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin-Brandenburg

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji: „ELVIS” film tak samo pulsujący i dynamiczny jak muzyka Presleya. To produkcja, która pokazuje życie chłopaka, o którym bez wahania można powiedzieć, iż wart był milion dolarów.

Reżyser Baz Luhrmann oddaje widzom widowiskową historię króla rock and rolla opowiedzianą przez Toma Parkera „Pułkownika” (Tom Hanks) , człowieka który odkrył Presleya

Read More...

#wtonacjipromocji: „Król ringu”, czyli dlaczego nieważne ile razy upadłeś, jeśli wstałeś o jeden więcej

Przedstawiamy Wam literacki debiut autorki, która sygnuje swoje książki jako Dakota Arizona. Dzięki temu autorowi przekonujemy się ile może znaczyć wdanie

Read More...

#wtonacjipromocji: „Dziewczyna z biblioteki”, czyli jak i dlaczego faceci potrafią tracić głowy na punkcie kobiet

Przedstawiamy Wam następny tytuł Igi Daniszewskiej, który nosi tytuł „Dziewczyna z biblioteki”. Za sprawą tego tytułu autorka prezentuje, że typowe przeciwieństwa

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu