Wrzesień w Warszawie kolejny już raz rozbrzmiewać będzie barokowymi dźwiękami, a to za sprawą organizowanego przez Polska Operę Królewską 2. Festiwalu Barokowego, w tym roku całkowicie poświęconego twórczości Claudio Monteverdiego. Kompozytor osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów.
11 września premierą Sì dolce è’l tormento uroczyście zainaugurujemy Festiwal. Niezwykła elokwencja
i wyrafinowana wrażliwość Monteverdiego znalazła odzwierciedlenie w jego
bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne
madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu
większości muzycznych opowieści Mistrza stała się dla artystów Polskiej
Opery Królewskiej inspiracją do kreacji tego nowego przedstawienia.
Chwil radości, refleksji i wzruszeń dostarczą festiwalowej publiczności kolejne dwie operowe propozycje; „arcyutwór ludzkiego ducha” Orfeusz oraz historia o miłości i władzy L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei).
Oprócz bogatej spuścizny madrygałowej oraz genialnych dzieł dramatycznych Claudio Monteverdi pozostawił po sobie także znakomite utwory religijne. Podczas koncertu Laudate Dominum głęboki wymiar duchowy zostanie doskonale zestrojony z ekspresyjnym, finezyjnie skonstruowanym światem dźwiękowym.
W ten oto sposób warszawska publiczność będzie mogła obcować z arcydziełami epoki baroku w wykonaniu znakomitych solistów, artystów Zespołu Wokalnego oraz muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona.
Kalendarium
Sì dolce è’l tormento
11 września 2022 r., godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Laudate Dominum
15 września 2022 r., godz. 20.00
Kościół św.Anny w Warszawie
Orfeusz
16 września 2022 r.,
godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Orfeusz
17 września 2022 r., godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
L’incoronazione di
Poppea (Koronacja
Poppei)
22 września 2022 r.,
godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
L’incoronazione di
Poppea (Koronacja
Poppei)
23 września 2022 r.,
godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl Bilety do nabycia na stronie www.ewejsciowki.pl
Claudio Monteverdi
Sì dolce è’l tormento
PREMIERA
11 września 2022 r., godz. 19.00
Teatr Królewski w Starej
Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znalazła odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej Claudio Monteverdiego. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia miały charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości muzycznych opowieści Mistrza stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.
Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate.
Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.
REŻYSERIA,
INSCENIZACJA RYSZARD MACIEJ NYCZKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
CHOREOGRAFIA JOANNA LICHEROWICZ-GREŚ
ASYSTENCI REŻYSERA SLAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
PROGRAM I WYKONAWCY
CLAUDIO MONTEVERDI
Sì dolce è’l tormento SV 332
JAKUB
FOLTAK KONTRATENOR
Quel sguardo sdegnosetto SV 247
DAGMARA
BARNA SOPRAN
Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153
TESTO KAROL
KOZŁOWSKI
CLORINDA MARTA
BOBERSKA
TANCREDI MICHAŁ
JANICKI
Lamento della Ninfa SV 163
DAGMARA
BARNA SOPRAN
Chiome d’oro, bel thesoro SV 143
JULITA
MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB
FOLTAK KONTRATENOR
Il ballo delle ingrate SV 167
VENERE DOROTA
LACHOWICZ
AMOR IWONA
LUBOWICZ
PLUTONE DARIUSZ
GÓRSKIUNA DELL’ INGRATE MARTA
BOBERSKA
OMBRE DELL’INFERNO JULITA
MIROSŁAWSKA,
JAKUB FOLTAK, MICHAŁ JANICKI
QUATTRO INGRATE DOROTA
LACHOWICZ, IWONA
LUBOWICZ, MARTA
BOBERSKA, JULITA
MIROSŁAWSKA
Damigella tutta bella SV 235
JULITA
MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB
FOLTAK KONTRATENOR
Zefiro torna e di soavi accenti SV 251
JULITA
MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB
FOLTAK KONTRATENOR
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT