TRANS-ATLANTYK PONOWNIE NA SCENIE GŁÓWNEJ TEATRU ATENEUM

In Teatr

Do Teatru Ateneum powraca po przerwie „Trans-Atlantyk” Witolda Gombrowicza,
w reżyserii Artura Tyszkiewicza. Premiera spektaklu odbyła się 17 lutego 2018 roku.

fot. Bartek Warzecha

Czy przed Polską można uciec? W sztuce Polska odmieniana na dziesiątki sposobów jest obsesją bohaterów i autora, a zarazem narratora, Witolda Gombrowicza.

Jedna z najsłynniejszych powieści w naszej literaturze XX wieku, nie powstałaby, gdyby Gombrowicz (w lipcu 1939 roku) nie wsiadł na statek Chrobry do Argentyny, a wysiadłszy w Buenos Aires odmówił powrotu do ojczyzny objętej wojną. Swoje przygody świeżo upieczonego emigranta opisał w książce, która do dziś jest kością niezgody między „prawdziwymi Polakami” a tymi, którzy nie widzą powodu, żeby przed Polską leżeć wyłącznie plackiem. Czy Ojczyzna – ziemia ojców – musi być dla Polaka rzeczywiście tym, co najważniejsze? A może powinno się stworzyć jakąś Synczyznę – Polskę młodej przyszłości, wyzbytą starych grzechów Polaków Sarmatów? Statek „Polska” w spektaklu Artura Tyszkiewicza od wieków zarazem płynie i stoi w miejscu. Nasza pycha i nasza małość, tromtadracja i szlachetność kręcą nim w kółko, a my na nim, aż do zawrotu głowy.

Dzieło Gombrowicza po przeszło 50 latach od momentu wydania wciąż nie traci na aktualności. Rządzą nami wciąż te same namiętności, mamy te same przywary. Obecnie w przestrzeni publicznej coraz częściej i intensywniej pojawiają się symbole narodowe. Bycie patriotą stało się istotne, a tak naprawdę nikt do końca nie wie, co to oznacza. Gombrowicz opisuje dwie zasadnicze tradycje pojmowania patriotyzmu, tzn. patriotyzm romantyczny, który wymagał tego, żeby zginąć za ojczyznę, i pozytywistyczny, wedle którego patriotą jest ten, kto solidnie pracuje i w sposób ekonomiczny wspiera ojczyznę. – mówi Artur Tyszkiewicz, reżyser przedstawienia.

W roli Gombrowicza Przemysław Bluszcz, ponadto w obsadzie: Tomasz Schuchardt (Cieciszowski), Artur Barciś (Poseł), Rafał Fudalej (Podsrocki), Marek Lewandowski (Pułkownik), Bartłomiej Nowosielski (Baron), Dariusz Wnuk (Pyckal), Tomasz Kozłowicz (Ciumkała), Krzysztof Dracz (Gonzalo), Janusz Łagodziński / Krzysztof Gosztyła (Tomasz), Jan Wieteska (Ignac), Jakub Sasak (Horacy), Julia Konarska (Panna 1), Katarzyna Ucherska (Panna 2).

Witold Gombrowicz

TRANS-ATLANTYK

ADAPTACJA I REŻYSERIA Artur Tyszkiewicz

SCENOGRAFIA Justyna Elminowska

MUZYKA I OPRACOWANIE Jacek Grudzień

ŚWIATŁO Mateusz Wajda

PRZYGOTOWANIE WOKALNE Magdalena Sobczak–Kotnarowska

RUCH SCENICZNY Maćko Prusak

Szczegóły i bilety dostępne na stronie www.teatrateneum.pl

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Kryminalny duet, którego jeszcze nie było!

Początek lata przynosi miłośniczkom i miłośnikom kryminałów opowieść, która może stać się jednym z hitów tego lata. Cienie dawnych

Read More...

Światowej klasy artyści i prelegenci podczas czterech lipcowych dni na Colours of Ostrava 2024! Bilety w niższej cenie tylko do 14 czerwca!

Wyjątkowa postindustrialna przestrzeń starej huty, 250 prelegentów na jedynym w swoim rodzaju forum dyskusyjnym Meltingpot i doskonały line-up z

Read More...

Reakcja Słowiańska opanowuje Zagłębie Dąbrowskie, jednak na tym nie poprzestaniemy! Zdobędziemy cały kraj!

Celem festiwalu jest popularyzacja i krzewienie wiedzy o kulturze rodzimej, w tym przede wszystkim Słowian, a także integracja ludzi

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu