Na początku roku największą popularnością wśród słuchaczy Audioteki cieszyły się superprodukcje w gwiazdorskiej obsadzie: „Stacja Arktyczna Zebra”, „Słyszę głosy” i „Wodnik”. Najchętniej słuchanym podcastem było „Polowanie na wiedźmy” autorstwa Michała Matusa.
TOP 10 audiobooków
Najpopularniejszym słuchowiskiem stycznia był serial Słyszę głosy, w którym śledzimy losy nadpobudliwego grafika Igora, świeżo zatrudnionego w najgorszej agencji kreatywnej w Warszawie. Głównym postaciom głosów użyczają: Mateusz Banasiuk (Płynące wieżowce, Furioza) i Urszula Dębska (Pierwsza Miłość, Plebania). W produkcji usłyszymy również Ewę Szykulską, Macieja Musiała i Michała Milowicza.
Na drugim miejscu uplasowali się Faceci w gumofilcach Andrzeja Pilipiuka. Wyczekiwana przez fanów kontynuacja cyklu o Jakubie Wędrowyczu, została entuzjastycznie przyjęta, na co wpłynął też z pewnością charakterystyczny głos Grzegorza Pawlaka.
Nieustanną popularnością cieszy się również Wodnik, Jędrzeja Pasierskiego. Słuchacze docenili wybitne kreacje Andrzeja Chyry (Dług, Mistrz i Małgorzata) i Agnieszki Żulewskiej (Wielka Woda, Sierżant Cuff). Superprodukcja, w której psycholog dziecięcy i pisarka prowadzą nieformalne śledztwo w sprawie śmierci i zaginięcia dwójki młodych ludzi, zajęła trzecie miejsce na podium.
– Nasi użytkownicy wciąż chętnie sięgają po kryminały bestsellerowych autorów, takich jak Katarzyna Bonda czy Jo Nesbo. Cieszy również pojawienie się w zestawieniu kryminału Mieczysława Gorzki, który zyskuje coraz szersze grono fanów wśród naszych słuchaczy – komentuje Iwona Bujkowska, Online Marketing Specialist, Audioteka.
1. „Słyszę głosy”, Łukasz Wasilewski, wydawca: Audioteka;
2. „Faceci w gumofilcach, Andrzej Pilipiuk, Wydawnictwo Fabryka Słów;
3. „Wodnik”, Jędrzej Pasierski, wydawca: Audioteka;
4. „Krwawy księżyc”, Jo Nesbø, Wydawnictwo Dolnośląskie;
5. „Stacja arktyczna Zebra”, Alistair MacLean, wydawca: Audioteka;
6. „Mała Europa: Szkice polskie”, Norman Davies, wydawnictwo: ZNAK;
7. „Do cna”, Katarzyna Bonda, wydawnictwo: Akurat;
8. „Dzieci z Bullerbyn”, Astrid Lindgren, Wydawnictwo Jung-off-ska;
9. „Incydent”, Piotr Borlik, wydawca: Prószyński Media;
10. „Martwy Sad”, Maciej Gorzka, wydawca: Bukowy Las.
TOP 10 podcastów
Popularne w minionym roku tematy, czyli psychologia i fantastyka, ustąpiły miejsca… magii! Najpopularniejszym podcastem stycznia zostało Polowanie na wiedźmy, czyli dokumentalny audioserial Michała Matusa, o współczesnej magii. Każdy odcinek to podróż do świata XXI-wiecznych szamanów, druidów i zielarek. Warto zaznaczyć, że Michał Matus jest również autorem podcastu Nurt równoległy, który w kategorii “Profesjonaliści” zdobył drugie miejsce w konkursie imienia redaktora Janusza Majki na Podcast Roku w 2021 r.
Drugie miejsce zajęła Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS, czyli program odkrywający możliwości wykorzystywania wiedzy psychologicznej w różnych sferach – od życia prywatnego po zawodowe.
Po dłuższej nieobecności na podium powróciła audycja Od Kimona do Maty, w której Marcin Flint i Kajetan Szewczyk opowiadają historię polskiego rapu. 20 stycznia premierę miał 3. sezon podcastu, w którym gospodarze rozmawiają m.in. z Biszem, Rasem czy Kubą Knapem.
1. „Polowanie na wiedźmy”, wydawca: Audioteka;
2. „Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS”, wydawca: Uniwersytet SWPS;
3. „Od Kimona do Maty”, wydawca: Audioteka;
4. „Podkast Powszechny”, wydawca: Tygodnik Powszechny;
5. „Nowa Audio Fantastyka”, wydawca: Audioteka;
6. „Zbrodnia na poniedziałek”, autor: Wojciech Chmielarz;
7. „Radio Książki”, autor: Michał Nogaś; wydawca: Audioteka i Wyborcza.pl;
8. „Podcast Muzeum Historii Polski”, wydawca: Muzeum Historii Polski;
9. „Krajm Story”, wydawca: Teatr Polskiego Podcastu;
10. „Znikający Świat”, autorka: Małgorzata Gołota.
***
O audiotece
Audioteka – powstała w 2008 roku, zostając prekursorem branży audiobooków w Polsce. Jej słuchacze dzięki m.in. superprodukcjom czy audioserialom mogą oddać się jakościowej, cyfrowej rozrywce. Obecnie, za pośrednictwem swoich produktów, zapewnia dostęp do największego katalogu audio po polsku, z biblioteką zawierającą ponad 19 500 pozycji, w tym superprodukcje z najlepszymi reżyserami i największymi polskimi gwiazdami oraz świetną oprawą muzyczną. Audioteka to także jakość oferowanych produktów cyfrowych, którą zapewnia doświadczony zespół ekspertów. Oferuje wyselekcjonowane treści w 11 językach, m.in po niemiecku, czesku, hiszpańsku i turecku. Produkuje ponad 30 000 godzin treści rocznie na nasze trzy główne platformy – “Audioteka”, “Lecton”, oraz dedykowane pracownikom firm “Inspiro”. Audioteka to nie tylko tradycyjne audiobooki. Jej produkcje obejmują nowe formaty, takie jak audioseriale, treści edukacyjne, audio dokumenty, programy informacyjne, medytacje prowadzone, treningi uważności czy audycje podróżnicze. Tworzy ją zespół doświadczonych specjalistów, znających nie tylko swoich słuchaczy, ale też potrzeby rynku. Dlatego też marka mocno wspiera kulturę, czego przykładem jest autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający finansowo projekty związane z pisaniem scenariuszy, tekstów, spin-offów oraz produkcją treści.