O dźwiękach w filmie w wywiadzie z Małgorzatą Przedpełską-Bieniek

In Wywiady

Zastanawialiście się kiedyś, jak nagrywane są głosy aktorów na planie filmowym?

Efekty dźwiękowe to – według „Encyklopedii  kina” – „jeden z komponentów akustycznej warstwy filmu, obejmujący wszystkie dźwięki poza muzyką i słowami. Efekty uważa się za czynnik potęgujący wrażenie realności: dźwięczący obraz  wydaje się bliższy rzeczywistości niż niemy, a dźwięk może uobecniać przestrzeń nie ograniczoną arbitralnymi ramami kadru. (…) Ponieważ wymóg bezwzględnej zrozumiałości dialogu obowiązujący w kinie klasycznym prowadził do eliminowania wszystkiego, co mogłoby jej zagrozić, w tradycyjnej hierarchii dźwięków filmowych efekty sytuowały się najniżej, zawsze ustępując miejsca głosowi i muzyce”.

Tym razem naszym rozmówcą była Pani Małgorzata Przedpełska-Bieniek ze studia Sonoria. Rozmawialiśmy o dźwiękach i udźwiękowieniu w filmie ale i nie tylko . Dowiecie się także ile trwa udźwiękowienie filmu w Polsce czy USA. Więcej ciekawych informacji oczywiście w naszym wywiadzie z Panią Małgorzatą.

Część I

Część II

Część III

Na dorobek artystyczny Pani Małgorzaty składa się około pięciuset filmów! Są wśród nich dzieła Juliusza Machulskiego, Stanisława Różewicza, Barbary Sass, Piotra Szulkina, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego…
„Tego się nie da zrobić, idziemy rzucić się do Sekwany” – napisała na kartce ekipa konsultantki muzycznej Małgorzaty Przedpełskiej-Bieniek, podczas zgrywania w Paryżu muzyki Wojciecha Kilara z francuską, skróconą wersją „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy. Francuscy koproducenci filmu wystraszyli się nie na żarty, z czego polscy filmowcy mieli niezły ubaw, bo w rzeczywistości uporali się z robotą w godzinę.
Konsultant muzyczny zaczyna pracę przy filmie od lektury scenariusza, żeby potem na ekranie nie było tak, jak w serialu „Niewolnica Isaura”, w którym bohaterka gra „Menueta” Ignacego Paderewskiego na cztery lata przed jego powstaniem! Na planie pilnuje realizacji scen z użyciem muzyki (Przedpełska-Bieniek w trakcie zdjęć do „Barytona”Janusza Zaorskiego uwiarygodniła scenę, w której śpiewak z osłabionym głosem podpiera się płytami gramofonowymi i nikłym nagłośnieniem, a mimo to jest słyszalny przez duże audytorium). Zadaniem konsultanta jest też dokonanie wyboru gotowych utworów muzycznych, które wraz z muzyką napisaną specjalnie do filmu znajdą się na ścieżce dźwiękowej, pozyskanie praw do ich wykorzystania, zorganizowanie nagrania muzyki, uczestniczenie w postprodukcji dźwięku. „Sama ucząc się z biegiem lat tego wszystkiego, poszerzałam zakres działania konsultanta muzycznego. Powiadają, że dzięki temu wzrosła ranga naszego zawodu” – mówi Przedpełska-Bieniek.

( źródło:www.sfp.org.pl)

 

https://www.sonoria.pl/

https://www.facebook.com/studiasonoria

https://www.fundacjasonoria.pl/

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Spektakularne widowisko „RENAISSANCE: A Film by Beyoncé” na ekranach Heliosa

Sieć kin Helios zaprasza na porywający seans z wielką gwiazdą współczesnej muzyki – wszechstronnie utalentowaną Beyoncé. Najnowszy dokument o

Read More...

IFPI prezentuje badanie dotyczące postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji. Ludzka kreatywność pozostaje kluczowa w dobie muzyki produkowanej przez sztuczną inteligencję – potwierdzają odbiorcy muzyki

Międzynarodowa organizacja reprezentująca branżę nagraniową na świecie – IFPI – opublikowała wnioski z przeprowadzonego po raz pierwsze badania dotyczącego

Read More...

„Chłopi” przekraczają 1,5 miliona widzów!

„Chłopi” w reż. DK Welchman i Hugh Welchmana to zdecydowanie najpopularniejszy polski film od czasu pandemii, która na nowo

Read More...

One commentOn O dźwiękach w filmie w wywiadzie z Małgorzatą Przedpełską-Bieniek

  • Trzeba mieć wytrwałość i wiarę we własne siły Twój portal jest tego przykładem. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegos zdolny i osiągnać to za wszelka cenę!.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu