O dźwiękach w filmie w wywiadzie z Małgorzatą Przedpełską-Bieniek

In Wywiady

Zastanawialiście się kiedyś, jak nagrywane są głosy aktorów na planie filmowym?

Efekty dźwiękowe to – według „Encyklopedii  kina” – „jeden z komponentów akustycznej warstwy filmu, obejmujący wszystkie dźwięki poza muzyką i słowami. Efekty uważa się za czynnik potęgujący wrażenie realności: dźwięczący obraz  wydaje się bliższy rzeczywistości niż niemy, a dźwięk może uobecniać przestrzeń nie ograniczoną arbitralnymi ramami kadru. (…) Ponieważ wymóg bezwzględnej zrozumiałości dialogu obowiązujący w kinie klasycznym prowadził do eliminowania wszystkiego, co mogłoby jej zagrozić, w tradycyjnej hierarchii dźwięków filmowych efekty sytuowały się najniżej, zawsze ustępując miejsca głosowi i muzyce”.

Tym razem naszym rozmówcą była Pani Małgorzata Przedpełska-Bieniek ze studia Sonoria. Rozmawialiśmy o dźwiękach i udźwiękowieniu w filmie ale i nie tylko . Dowiecie się także ile trwa udźwiękowienie filmu w Polsce czy USA. Więcej ciekawych informacji oczywiście w naszym wywiadzie z Panią Małgorzatą.

Część I

Część II

Część III

Na dorobek artystyczny Pani Małgorzaty składa się około pięciuset filmów! Są wśród nich dzieła Juliusza Machulskiego, Stanisława Różewicza, Barbary Sass, Piotra Szulkina, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego…
„Tego się nie da zrobić, idziemy rzucić się do Sekwany” – napisała na kartce ekipa konsultantki muzycznej Małgorzaty Przedpełskiej-Bieniek, podczas zgrywania w Paryżu muzyki Wojciecha Kilara z francuską, skróconą wersją „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy. Francuscy koproducenci filmu wystraszyli się nie na żarty, z czego polscy filmowcy mieli niezły ubaw, bo w rzeczywistości uporali się z robotą w godzinę.
Konsultant muzyczny zaczyna pracę przy filmie od lektury scenariusza, żeby potem na ekranie nie było tak, jak w serialu „Niewolnica Isaura”, w którym bohaterka gra „Menueta” Ignacego Paderewskiego na cztery lata przed jego powstaniem! Na planie pilnuje realizacji scen z użyciem muzyki (Przedpełska-Bieniek w trakcie zdjęć do „Barytona”Janusza Zaorskiego uwiarygodniła scenę, w której śpiewak z osłabionym głosem podpiera się płytami gramofonowymi i nikłym nagłośnieniem, a mimo to jest słyszalny przez duże audytorium). Zadaniem konsultanta jest też dokonanie wyboru gotowych utworów muzycznych, które wraz z muzyką napisaną specjalnie do filmu znajdą się na ścieżce dźwiękowej, pozyskanie praw do ich wykorzystania, zorganizowanie nagrania muzyki, uczestniczenie w postprodukcji dźwięku. „Sama ucząc się z biegiem lat tego wszystkiego, poszerzałam zakres działania konsultanta muzycznego. Powiadają, że dzięki temu wzrosła ranga naszego zawodu” – mówi Przedpełska-Bieniek.

( źródło:www.sfp.org.pl)

 

https://www.sonoria.pl/

https://www.facebook.com/studiasonoria

https://www.fundacjasonoria.pl/

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji Ktoś rozpoczął polowanie…Recenzja książki “Polowanie na psy” Mieczysława Gorzki.

Komisarz Marcin Zakrzewski, bohater bestsellerowego cyklu kryminalnego „Cienie przeszłości”, powraca! Komisarz Marcin Zakrzewski, bohater bestsellerowego cyklu kryminalnego „Cienie przeszłości”, powraca! Na początku grudnia

Read More...

#wtonacjirozmowy: Sylvia Wilczyńska o „Naznaczonych”-„Lubię łamać schematy i podróżować pomiędzy różnymi gatunkami”

„Naznaczeni” to kontynuacja wielowątkowego kryminału „Topielice” z elementami mitologii słowiańskiej wydanej przez Wydawnictwo Lira. Drugi tom serii z prokurator

Read More...

#wtonacjipromocji: Nadchodzi czas Uwalniania!

Odkryj przejmującą historię o dorastaniu, odkrywaniu prawdy o sobie i niezwykłej odwadze. Już wkrótce premiera bezkompromisowej i szczerej do bólu powieści –

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu