KAROL WOJTYŁA / KRZESIMIR DĘBSKI “HIOB”

In Aktualności, Teatr

Ja sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.

Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski. W ramach obchodów setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka i w osiemdziesięciolecie powstania tego niezwykle dojrzałego i bogatego w symbole tekstu, Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba.

16 października 2020, godzina 19:00
Świątynia Opatrzności Bożej, ul. Prymasa Augusta Hlonda 1, Warszawa

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej sam kompozytor mówi tak:

Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobi,e to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu.

Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” (… ), w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię, która ogarnęła cały świat. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia  ograniczają możliwość scenicznej prezentacji, toteż opera zabrzmi w wersji koncertowej. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE / DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

KONCEPCJA ARTYSTYCZNA ANDRZEJ KLIMCZAK
WSPÓŁPRACA MARLENA SKONECZKO
KONCEPCJA ŚWIATEŁ  PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ

WYKONAWCY

HIOB  ADAM KRUSZEWSKI
ELIHU  JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA  ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ  SYLWESTER SMULCZYŃSKI
CHOREUTA 2  PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFAR  MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH  GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD  LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS  PAWEŁ MICHALCZUK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ 

Koncert transmitowany w TVP Kultura. W związku z transmisją telewizyjną wydarzenia zamknięcie drzwi Świątyni nastąpi o godzinie 18:30. Prosimy o wcześniejsze przybycie. Uprzejmie informujemy, że zakup biletu na koncert jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku w związku z realizowaną transmisją. 

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Bilety dostępne na www.ewejsciowki.pl oraz  w miejscu wydarzenia, bezpośrednio przed koncertem.

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji: “Nieostrość widzenia ” to fantastyczny monodram Ewy Ziętek, w którym przedstawia bliskie sceny z życia Zofii Książek-Bregułowej splecione z ciekawymi momentami ze swojego życia.

Ociemniała polska poetka i aktorka, łączniczka AK. Wzrok straciła podczas Powstania Warszawskiego, mniej więcej w miejscu gdzie aktualnie mieści

Read More...

#wtonacjirozmowy: SPOSÓB NA TEŚCIOWĄ – CZY ISTNIEJE? O nowej książce w rozmowie z Iwoną Golonko.

Z autorką książki „Teściowa kontra synowa czyli o trudnych relacjach między kobietami” – Iwoną Golonko rozmawiała Anna Matusiak –

Read More...

#wtonacjirecenzji: „ELVIS” film tak samo pulsujący i dynamiczny jak muzyka Presleya. To produkcja, która pokazuje życie chłopaka, o którym bez wahania można powiedzieć, iż wart był milion dolarów.

Reżyser Baz Luhrmann oddaje widzom widowiskową historię króla rock and rolla opowiedzianą przez Toma Parkera „Pułkownika” (Tom Hanks) , człowieka który odkrył Presleya

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu