Teatr Polski w Warszawie zaprasza na premiery!

In Aktualności, Teatr

Po przerwie zapraszamy ponownie Państwa do Teatru Polskiego w Warszawie!

Do końca sezonu artystycznego Teatr przygotował aż trzy premiery.

29 maja odbędzie się premiera „Baby-Dziwo” w reżyserii Ewy Domańskiej, z udziałem publiczności.

reżyseria: Ewa Domańska

scenografia: Jolanta Gałązka

kostiumy: Grażyna Piworowicz

światło: Jarosław Wardaszka

OBSADA:

Valida Vrana: Ewa Makomaska

Baronowa Lelika Skwaczek: Anna Cieślak

Petronika Selen-Gondor: Kornelia Maciejewska

Norman Gondor: Dominik Łoś

Ninika: Dorota Bzdyla

Halima: Hanna Skarga

Kołopuk Genor: Krystian Modzelewski

Agatika Kormor: Katarzyna Skarżanka

Muk Kormor: Tomasz Drabek

Mariata: Marta Alaborska

Adiutant: Paweł Krucz

Dyrektor radia: Adam Biedrzycki

Nosz, policjant: Przemysław Wyszyński

Komisja Poborowa: Ewa Domańska, Przemysław Wyszyński

Lekarz: Marcin Jędrzejewski

Ta groteska, tyleż śmieszna, co przerażająca, swoją premierę miała w 1938 roku, gdy
w kilku europejskich krajach panował już faszyzm w swoich odmianach. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, poetka znana przede wszystkim z eterycznych, miłosnych wierszy, w „Babie-Dziwo” stworzyła przenikliwy i szyderczy obraz wszelkiej wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych.

Oto w umownym państwie o nazwie Prawia bezwzględnie rządzi Valida Vrana – opętana głoszoną przez siebie ideologią dyktatorka. Społeczeństwo podporządkowuje się jej bez szemrania, zamieniając się w coraz bardziej bezwolnych poddanych, czerpiących jednak korzyści ze swojego zniewolenia.

Po ponad osiemdziesięciu latach „Baba-Dziwo” wciąż daje do myślenia…

Są w tym utworze akcenty tragiczne. Na przeszło dwadzieścia lat przed „Nosorożcem” Eugeniusza Ionesco, przed „Niemcami” Kruczkowskiego, nie mając jeszcze wtedy okrutnych doświadczeń wojny totalitarnej, Pawlikowska pokazała proces przemian normalnego,
przyzwoitego człowieka w bezduszny i zastraszony przedmiot manipulacji, proces, który nie tylko prowadzi do zewnętrznego posłuszeństwa, ale gorzej, do zakłamania wewnętrznego. Totalitaryzm wprowadzony do państwa Prawia przez koszmarną babę dyktatora Vranę, zwalcza najostrzej indywidualne odruchy i odchylenia. Miłość jest takim odchyleniem od normy. Sprawami rozmnażania i płodzenia przyszłych obywateli zajmują się nie oni sami, ale „Syndykat spraw rodzinnych”. Oni tylko z entuzjazmem wykonują rozkazy.

Satyra polityczna, jaką jest Baba-Dziwo, jest też sztuką o miłości. Przewrotnie, ale tak.
To sztuka o braku miłości, o nienawiści. Z nienawiści do ludzi wymyśla swój diaboliczny system Valida, z kompleksów i pogardy, z zawiści wobec tych, którym jest dana radość i szczęście. Ten arcyciekawy utwór jest także komedią, bo rzecz się kończy pomyślnie – buntem i upadkiem cynicznej baby-wodza. Nie wszyscy dali się zastraszyć, nie wszystkich doprowadził pokazany tam system do zniewolenia i wyparcia się siebie. Historyczny odpowiednik baby-dyktatora także upadł, ale towarzyszył jego klęsce bilans najbardziej w dziejach krwawej wojny.

Stefan Treugutt,
fragment przedmowy do wydania dramatów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

PREMIERA

29 maja 2021 roku, Duża Scena

Premiera online spektaklu odbyła się na żywo 20 listopada 2020 roku

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

*  * *

Janusz Majcherek

Słowo jest ogień

reżyseria: Szymon Kuśmider

scenografia: Jolanta Gałązka

kostiumy: Grażyna Piworowicz

muzyka: Dominik Strycharski

reżyseria światła: Jarosław Wardaszka

OBSADA:

Norwid I: Krzysztof Kwiatkowski

Norwid II: Paweł Krucz

Norwid III: Jerzy Schejbal

Pan I / Norwid IV: Krystian Modzelewski

Pan II / Norwid V: Adam Cywka

Zakonnica: Katarzyna Skarżanka

Pani I: Ewa Domańska

Pani II: Dorota Landowska

oraz Andrzej Seweryn

Cyprian Kamil Norwid – człowiek niepotrzebny, jak sam napisał „w trupie doskonałej nad-kompletowy aktor”. Twórca, który szukał swego miejsca i go nie znalazł. Artysta, który wiedział, że społeczeństwo go nie chce, tym boleśniej odczuwał, że jest temu społeczeństwu potrzebny. Niespełniony geniusz, samotnik postrzegany jako dziwak.

Niezależność myśli utożsamiał z niezależnością materialną. Nie umiał jak Mickiewicz zjednywać sobie ludzi, nie grywał na giełdzie jak Słowacki, nie mógł dokładać do swej twórczości z rodowego majątku jak Krasiński… Chciał utrzymywać się wyłącznie
z działalności twórczej. Wolność artystyczną okupił życiem w ubóstwie, śmiercią w nędzy
i zapomnieniem tuż po odejściu. „Czwartym wieszczem” stał się dopiero w dwudziestym wieku.

Dziś, w 200 rocznicę urodzin Norwida, czytamy go na nowo. A jego „słowo jest ogień”.

W scenariuszu wykorzystano teksty Cypriana Kamila Norwida oraz Konstantego Gaszyńskiego, Juliusza W. Gomulickiego, Andrzeja Edwarda Koźmiana, Kajetana Koźmiana, Zygmunta Krasińskiego, Teofila Lenartowicza, Władysława Mickiewicza, Czesława Miłosza, Marcelego Motty’ego, Aleksandra Niewiarowskiego, Jana Rosena, Zbigniewa Sudolskiego, Józefa Tokarzewicza, Antoniego Zaleskiego.

PREMIERA

12 czerwca 2021, Duża Scena

*  * *

Marguerite Duras

Savannah Bay

reżyseria: Józef Opalski

przekład: Jolanta Sell

opracowanie muzyczne: Józef Opalski

dekoracja i kostiumy: Aleksandra Reda

wizualizacje: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Karolina Gębska

Młoda kobieta odwiedza Madeleine, starzejącą się aktorkę – może być jej opiekunką, wnuczką, a może aktorką, która pragnie zająć jej miejsce…. Rozmawiają o przeszłości.
O tym, co wydarzyło się pewnego lata w zatoce Savannah. Starsza niewiele pamięta – a może tylko gra kolejną w życiu rolę, młodsza nie pamięta nic – wie tyle, ile jej powiedziano. We wspomnieniach pojawia się trzecia kobieta, która znała odpowiedzi na wszystkie pytania, ale jej już nie ma. To, co minęło powoli powraca, pieczołowicie składane z fragmentów zdarzeń odnajdywanych na granicy pamięci i zapomnienia, na styku prawdy i kreacji,
w brzmieniu słów i ciszy między słowami.

„Savannah Bay” to kameralny dramat autorstwa cenionej francuskiej pisarki Marguerite Duras – autorki nominowanego do Oskara scenariusza filmu „Hiroszima, moja miłość”
i bestsellerowej autobiograficznej powieści „Kochanek”.         

OBSADA:

Madeleine
Anna Polony / Ewa Domańska
 
Młoda kobieta

Anna Cieślak

O realizacji tej sztuki marzyłem od kilku lat. Tekst dramatu jest koncertem na dwie wielkie aktorki; sztuka  pełna  poezji, refleksji nad światem i kondycją ludzką. Dotyka dotkliwie istoty teatru i tajemnicy aktorstwa. Jeden z najpiękniejszych tekstów we współczesnej dramaturgii. Idealny, jestem przekonany, do realizacji w Teatrze Polskim w Warszawie i Starym Teatrze w Krakowie, gdzie tego typu nieoczywiste teksty znajdują swój świat i dobrze się w nim czują. Widzę jak wielki zapał do tej pracy dzielą ze mną i aktorki, i zespół moich współpracowników. Mam nadzieję, że naszą miłość do „Savannah Bay” podzieli także publiczność.

Józef Opalski


PREMIERA

17 czerwca 2021, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Spektakl realizowany we współpracy z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie.

Premiera online spektaklu odbyła się na żywo 20 listopada 2020 roku.

Ta groteska, tyleż śmieszna, co przerażająca, swoją premierę miała w 1938 roku, gdy w kilku europejskich krajach panował już faszyzm w swoich odmianach. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, poetka znana przede wszystkim z eterycznych, miłosnych wierszy, w „Babie-Dziwo” stworzyła przenikliwy i szyderczy obraz wszelkiej wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych.

Obsada: Marta Alaborska, Dorota Bzdyla, Anna Cieślak, Ewa Domańska, Kornelia Maciejewska, Ewa Makomaska, Hanna Skarga, Katarzyna Skarżanka, Adam Biedrzycki, Tomasz Drabek, Marcin Jędrzejewski, Paweł Krucz, Dominik Łoś, Krystian Modzelewski, Przemysław Wyszyński.

* * *

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji. „Pułapka” – thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej nuty!

M. Night Shyamalan powraca z filmem, który wywołuje burzę emocji i prowokuje do pytań. „Pułapka” to produkcja, która zachwyca

Read More...

#wtonacjirecenzji.„Wenecja. Od Marco Polo do Casanovy” – Odkryj Historię Miasta, Które Zbudowało Świat

Czy wiesz, gdzie powstały pierwsze kawiarnie? Które miasto zapoczątkowało turystykę? Jeśli odpowiedź brzmi „Wenecja”, to już uchyliliśmy rąbka tajemnicy

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu