Filharmonia Łódzka im. A Rubinsteina – Pod urokiem Bacha

In Muzyka

Choć twórczość Johanna Sebastiana Bacha najczęściej kojarzymy z kunsztowną, skomplikowaną polifonią, w dorobku mistrza z Lipska nie brak utworów o charakterze tanecznym. Bach najczęściej ujmował je w cykle, zwane suitami lub partitami. W tych utworach, pisanych na instrumenty solowe lub różne zespoły kameralne, uwidacznia się jego fascynacja muzyką włoską, której melodyjność i lekkość stanowiły źródło inspiracji dla wielu mu współczesnych.

Tańców, które składają się na ówczesne suity i partity, nie potrafilibyśmy dziś tańczyć, większości z nich nawet nie znamy. Bach też nie pisał ich z myślą o hucznych zabawach: były to tzw. tańce stylizowane, przeznaczone do słuchania. Takie utwory, jak allemande, courante, ssarabanda, gigue czy bourrée wywodzą się z tańców, które w XVI wieku umilały czas możnym na dworach francuskich, niemieckich czy hiszpańskich.

Bachowska partita i suita znajdą się w programie Koncertu muzyki dawnej, na który zaprasza Filharmonia Łódzka 11 października (wtorek) o godz. 19.00. Wystąpią wybitni artyści, kojarzeni z wykonawstwem historycznym muzyki dawnej: ukraińska klawesynistka Elena Zhukova i Brytyjczyk Mark Caudle, grający na violi da gamba – instrumencie barokowym zbliżonym do wiolonczeli. Artyści dokonali transkrypcji niektórych utworów Bacha, opracowując je na inny od pierwotnego skład instrumentalny. Nawiązali w ten sposób do częstej w baroku praktyki transkrypcji, bowiem w pierwszej połowie XVIII wieku wiele utworów nie miało w ogóle przypisanego jednego, niezmiennego aparatu wykonawczego. Przy doborze obsady artyści kierowali się charakterem muzyki oraz rejestrem i wymogami technicznymi utworu. Dzięki temu jedno i to samo dzieło mogło za każdym razem zabrzmieć nieco inaczej, dając nowe doznania estetyczne.

W programie omawianego koncertu znajdą się także sonaty – to również utwory cykliczne, mające jednak charakter nietaneczny. W skład barokowych sonat wchodziły części kontrastujące pod względem tempa, metrum i nastroju, zapewniając słuchaczom różnorodność muzycznych wrażeń.

Bilety: https://filharmonialodz.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/431984?lang=pl

Wykonawcy:

Elena Zhukova – klawesyn

Mark Caudle – viola da gamba

W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha:

Sonata na violę da gamba i klawesyn G-dur BWV 1027

Partita na flet solo g-moll BWV 1013 (opr. na violę da gamba)

Sonata na flet i klawesyn D-dur BWV 1035 (opr. na violę da gamba i klawesyn)

Suita na lutnię solo c-moll BWV 997 (opr. na klawesyn)

Sonata na obój i klawesyn g-moll BWV 1030b (opr. na violę da gamba i klawesyn)

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Walizki, czyli nowoczesne widowisko cyrkowe po raz pierwszy w Polsce!

Jakie doświadczenia życiowe nosisz w swojej walizce?Dokąd z nią pójdziesz?Co zabierzesz, a czego spróbujesz się pozbyć?Kogo spotkasz i jak

Read More...

Już 3 października jubileuszowa, 10. edycja Gali French Touch La Belle Vie!

French Touch La Belle Vie! - wielowymiarowy projekt mający na celu przybliżenie Polakom francuskiej kultury, kuchni, mody czy filozofii

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu