Acis and Galatea w Polskiej Operze Królewskiej

In Teatr

Opowieści zaczerpnięte z Owidiuszowych Metamorfoz stały się inspiracją dla wielu barokowych dzieł. Trudno się dziwić, wszak starorzymski poemat obfituje w zachwycające i pełne symboli historie, a tytułowy motyw przemiany daje twórcom przestrzeń do różnorakich interpretacji. Doskonałym tego przykładem jest mit o miłości pasterza Acisa i nimfy Galatei, który przekuty przez Johna Gaya (zapewne z pomocą innych poetów) w znakomite libretto stał się podstawą jednoaktowej opery Georga Friedricha Haendla.

Treść opery jest z pozoru prosta. Młodzi pałają wzajemną miłością, lecz ich szczęście przerywa okrutny atak cyklopa Polifemusa. Odrzucony przez nimfę olbrzym pozbawia Acisa życia. Galatea jednak swą czarodziejską mocą przemienia kochanka w strumyk, czyniąc go nieśmiertelnym. Nowej scenicznej interpretacji tego mieniącego się barokowym światłocieniem dzieła podjęła się Natalia Kozłowska.

Acis i Galatea to dla mnie opowieść o człowieku, który pragnąc natury i jej piękna, potrafi jedynie czerpać korzyści, a zapomniał jak się troszczyć. Który pragnąc miłości, ucieka się do przemocy, bo czuje się bezsilny. O człowieku, który choć chciałby harmonii, to z niej szydzi. Który chciałby prostoty, ale wciąż komplikuje. Który chciałby tworzyć, ale wciąż dekonstruuje. (…) Ale to również opowieść o tym, że jest nadzieja i sens, że jesteśmy częścią większej całości, a koniec staje się początkiem w odwiecznym kręgu śmierci i życia, który natura wprawia w ruch.” (N.Kozłowska)

Premiera 10 i 11 marca 2023 r. godz. 19.00 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Jakże piękne odzwierciedlenie znajdują uczucia targające bohaterami w muzyce Haendla – z jednej strony rozbrzmiewa miłość, szczęście i spełnienie, z drugiej grzmi rozczarowanie i wściekłość. Pełne życia i radości arie kochanków zwieńczone duetem Happy we! kontrastują z wprowadzającym złowieszczy nastrój chórem Wretched lovers obfitującym w muzyczne symbole – od galopujących imitacji, po przerywane pauzami akordy. Czarowne brzmienie utrzymanej w pastoralnym nastroju finałowej arii Galatei niesie ukojenie i wiarę w niepokonaną siłę miłości.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ NATALIA KOZŁOWSKA
SCENOGRAFIA MARIANNA OKLEJAK
KOSTIUMY PAULINA CZERNEK

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAKAGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENTKA KOSTIUMOGRAFA ANNA PUCHALSKA

OBSADA
ACIS ŁUKASZ KÓZKA / JACEK SZPONARSKIGALATEA SYLWIA STĘPIEŃ / DOROTA SZCZEPAŃSKADAMON ALEKSANDER REWIŃSKI / SYLWESTER SMULCZYŃSKI
POLYPHEMUS MIKOŁAJ BOŃKOWSKI / PAWEŁ MICHALCZUK
PASTERZE ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl


Bilety do nabycia na stronie https://kicket.com/

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Diuna: część druga. SPEKTAKULARNA KONTYNUACJA WIELKIEGO HITU JUŻ OD 25 MAJA NA 4K UHD™, BLU-RAY™ I DVD

Arcydzieło, kino totalne, dzieło absolutne, film perfekcyjny: Diuna: Część druga już 25 maja zadebiutuje na 4K UHD™, Blu-ray™, DVD

Read More...

Przed nami 20. edycja Jestem Vintage! Szykuj się na targi i Vintage Festiwal!

W weekend 8 i 9 czerwca znane targi Jestem Vintage! zagoszczą w Elektrowni Powiśle już po raz dwudziesty. Z

Read More...

„Furiosa: Saga Mad Max” – Helios zaprasza na porywającą nowość z kultowej sagi!

Sieć kin Helios prezentuje nową odsłonę serii, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie. Już 24

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu