W świecie sztuki, gdzie wiele dzieł dąży do nieśmiertelności, istnieje jednak pewien niezwykły kolektyw, który przyjmuje zupełnie odmienne podejście. Ola Ignasiak i Karolina Gębka, założycielki Slow Painting Studio, postanowiły odwrócić się od przemysłowych mediów malarskich i sięgnąć po inspirację prosto z natury. Ich rewolucja zaczęła się od spojrzenia na środowisko naturalne jako na najbardziej wartościowego nauczyciela i źródło inspiracji.
W poszukiwaniu ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych barwników, Ignasiak i Gębka odkryły w czerwonej kapuście potencjał twórczy, który zaskoczył nawet najbardziej doświadczonych artystów. Antocyjany zawarte w tej roślinie otworzyły przed nimi szeroką paletę barw, oferując jednocześnie unikalne doznania zmysłowe. To był początek ekologicznego malarstwa, które miało być nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także uświadamiające o kruchym pięknie świata naturalnego.
Proces twórczy Slow Painting Studio to nie tylko sztuka, ale także nauka i zrównoważony rozwój. Przeszukując tajniki barw pochodzenia roślinnego, artystki nie tylko tworzą efemeryczne obrazy, ale także edukują społeczeństwo o krótkiej przydatności naturalnych pigmentów. Akceptacja ulotności sztuki staje się tu nie tylko filozofią, ale również fundamentem dla nowego spojrzenia na sztukę jako proces ciągłej zmiany.
Nowy wymiar malarstwa
Jednak ekologiczne malarstwo to nie tylko piękno w sztuce, lecz także praktyczna odpowiedź na globalne wyzwania. Zamiast trwałych dzieł sztuki, Slow Painting Studio proponuje obrazy, które znikają w miarę upływu czasu, przypominając nam o nietrwałości wszystkiego materialnego. To nie tylko manifest artystyczny, ale również ekologiczna odpowiedź na marnotrawstwo świata. Rocznie tracimy ogromne ilości żywności i kolorów, a Slow Painting Studio stawia sobie za cel zmienić ten paradoks poprzez wprowadzenie efemerycznego koloru do malarstwa.
Artystki nie poprzestają jednak na działalności artystycznej. W ślad za swoją pasją podążają również ścieżką nauki i biznesu, poszukując alternatywnych rozwiązań dla syntetycznych barwników. Ich prace nie tylko zdobywają uznanie na międzynarodowych wystawach, ale również kształtują przyszłość sztuki jako ekologicznego i zrównoważonego obszaru działalności. Slow Painting Studio to nie tylko kolektyw malarski, to także pionierzy zmiany w świecie sztuki, inspirujący do refleksji nad naszą rolą w tym efemerycznym tańcu z naturą.
Zapraszam Was do wysłuchania wywiadu z Olą Igansiak która podzieli się swoją pasją do sztuki, jej filozofią, oraz misją, jaką przyświeca Slow Painting Studio. W trakcie rozmowy dowiecie się o fascynującym procesie tworzenia efemerycznych obrazów, wykorzystujących naturalne barwniki pochodzenia roślinnego, z naciskiem na czerwoną kapustę i inne rośliny o fioletowej barwie
SLOW PAINTING STUDIO
Malarki dr Ola Ignasiak i Karolina Gębka działają w duecie od 2020 roku jako Slow Painting Studio. Są absolwentkami Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiegow Łodzi. Ola Ignasiak prowadzi pracownię Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej. Karolina współtworzy Project Space FRAEYEM w Berlinie. Tworzą efemeryczne obrazy w myśl gospodarki cyrkularnej i rewolucji zero-waste. Stosują barwniki z resztek roślin jadalnych jako alternatywę dla mediów malarskich produkowanych przemysłowo. Promują zrównoważone praktyki artystyczne. Ich prace są malarskimi opowieściami o tym, co ulotne. Inspirują się statystykami i danymi obrazującymi zagrożenia jakie niesie ze sobą kolor. Brały udział w wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in. Milan Design Week (Mediolan, Włochy), Ethical Colour (Tucson, USA), Landscape Festival (Jihlava, Czechy) Równolegle do działań artystycznych prowadzą badania naukowe i jako startup pracują nad pro-środowiskową innowacją dla świata sztuki. Są laureatkami konkursu “Mam Pomysł na Startup” i finalistkami programu Empowering Women in Agrifood by EIT.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100087348083268
https://www.instagram.com/slowpaintingstudio/
https://www.linkedin.com/company/slow-painting
Rozmawiał : K.D
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozprzestrzenianie artykułu bez zgody autora jest zabronione!
Prawo chronione przez ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych: Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83