Ukryty język kwiatów – motyw kwiatów w malarstwie

In Sztuka

Trudno wyobrazić sobie malarstwo, zarówno historyczne jak i współczesne, bez motywów kwiatowych. Przez setki lat praktyk malarskich symbolika kwiatów nurtowała wielu topowych wirtuozów sztuki.

 

Wśród nich warto wymienić czołowego secesjonistę Alfonsa Muchę, polską malarkę z przełomu wieków XIX i XX Olgę Boznańską czy chociażby kapistę Jana Cybisa. W zależności od danego okresu czasu, kwiaty utożsamiano z symbolami mitologicznymi, religijnymi, a nawet medycznymi. Zagadkowych interpretacji bukietów, wiązanek, splotów czy wianków jest tyle, co samych gatunków tych roślin.

Według starożytnej greckiej tradycji goździk reprezentował symbol miłości, a w czasach średniowiecza bluszcz oznaczał małżeńską wierność. Produkcja obrazów z motywem kwiatów kwitła w XV i XVI wieku, kiedy pojawili się pierwsi malarze specjalizujący się w obrazach botanicznych. Dzieła z tego okresu miały wysokie walory dekoracyjne, ale przede wszystkim posiadały ogromnie istotny, wspomniany już wymiar symboliczny.

 

Starożytny Egipt

W starożytnej egipskiej mitologii kwiat lotosu symbolizował słońce i odrodzenie. Uproszczony motyw lotosu był często używany do ozdabiania przedmiotów artystycznych, w tym papirusów, amuletów i ceramiki. Egipcjanie wykorzystali kwiaty również jako medium artystyczne. Na przykład w grobowcu króla Tutanchamona znaleziono wiele naszyjników z barwionego płótna i ciętych kwiatów – w tym słoneczników, chabrów, maków i niebieskich lotosów.

Symbolika kwiatów w średniowiecznej sztuce

Motywy roślinne były również widoczne w sztuce dekoracyjnej okresu średniowiecza. W tym czasie arrasy i inna wielkoformatowa sztuka tekstylna zyskały popularność – pojawiły się w zamkach i kościołach w całej Europie.

Kwiaty i rośliny w czasach średniowiecza miały określone znaczenie . Większość ludzi żyjących w tym okresie była analfabetami, więc artyści używali roślin i kwiatów w swoich dziełach do komunikowania się z odbiorcami. Motywy roślinne, w tym okresie historii sztuki, są bogate w symbolikę.

 

Kwiatowe wzory w renesansie

Artyści z okresu renesansu uwielbiali motyw kwiatów. Wykorzystywali je jako główny temat dla swojego obrazu lub tło. Jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki renesansowej jest dzieło Botticellego zatytułowane Primavera. Malowidło przedstawia grupę postaci w pomarańczowym gaju. Znajduje się na nim około prawie dwieście odmian kwiatów, z których jedynie sto trzydzieści jest możliwych do zidentyfikowania przez znawców.

Impresjonizm

W czasach impresjonizmu, francuscy malarze wykorzystywali motyw kwiatów na kilka sposobów. Zdarzało się, że pięknie ułożony bukiet był przedmiotem sceny w pomieszczeniu. W odróżnieniu od obrazów martwej natury, na płótnie znajdowały się także postacie. W niektórych przypadkach, rośliny były centralnym punktem obrazu (Claude Monet, Staw z nenufarami). W epoce postimprezjonizmu, artyści nadal wykorzystywali kwiatowy motyw w swoich obrazach. Najbardziej rozpoznawalnym utworem z tamtego okresu są słynne słoneczniki Van Gogha.

Fowizm

Biorąc pod uwagę nacisk fowizmu na kolor, obrazy z tego okresu często wykorzystywały motyw kwiatów jako element dekoracyjny. W wielu dziełach Matisse’a zobaczymy piękne i pełne pasji kwiatowe wzory.

Pop Art

W 1964 roku Warhol wyprodukował swoją pierwszą serię Flowers, opartą na zdjęciu z kwiatów hibiskusa autorstwa Patricii Caulfied, które znalazło się w czerwcowym numerze magazynu Modern Photography (czerwiec 1964 roku). Kwiaty wydają się unosić na powierzchni płótna – są kolorowe, ostre i wyraziste.

Współczesna sztuka efemeryczna

Wielu współczesnych artystów używa  prawdziwych kwiatów do stworzenia wyjątkowej  efemerycznej sztuki. Począwszy od drobiazgowych aranżacji kwiatowych po rzeźby plenerowe i instalacje publiczne – dzieła te uświetniają ulotne piękno kwiatów i podtrzymują ich artystyczną spuściznę.

Naukowcy i historycy sztuki do dzisiaj zachodzą w głowę, jakie przesłania posiadały na przykład prace malarzy niderlandzkich (m.in. martwe natury Jana Brueghela Starszego). Być może ze względu na rozległość tego motywu, w dalszym ciągu intryguje on coraz to nowych artystów.

 

Autor: Auxioner.com

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjipromocji: Nadchodzi czas Uwalniania!

Odkryj przejmującą historię o dorastaniu, odkrywaniu prawdy o sobie i niezwykłej odwadze. Już wkrótce premiera bezkompromisowej i szczerej do bólu powieści –

Read More...

#wtonacjirecenzji: „Doberman”, czyli czytasz na własną odpowiedzialność…

Doberman. Takim słowem została opatrzona najnowsza książka Jacka Piekiełki. Z pozoru wydaje się, że jest zupełnie niegroźne. W końcu nazwa tej

Read More...

#wtonacjirecenzji: „Łemkowie. Losy zaginionego narodu” – lekcja historii według Marka A. Koprowskiego.

Muszę przyznać, że biorąc do rąk książkę Marka A. Koprowskiego „Łemkowie. Losy zaginionego narodu.” początkowo czułam niechęć. „Kolejne suche

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu