Wybuchowa mieszanka historycznej opowieści, erotycznego thrillera i kina religijnego feminizmu.

In Kino

Koniec XVII wieku to czas, gdy ludność w Europie dziesiątkowana była przez szalejącą epidemię. Zamożna rodzina młodej Benedetty Carlini, ujawniającej niespotykane talenty od najwcześniejszych lat, postanawia zawierzyć córkę Bogu. Trafia ona pod skrzydła siostry przeoryszy jednego z toskańskich klasztorów. Dziewczynka szybko wywołuje w nowym miejscu poruszenie, gdy podczas modlitwy w niewytłumaczalny sposób upada na nią figura Matki Boskiej. 

W KINACH OD 7 STYCZNIA 2022 ROKU

fot.materiały prasowe / Aurora Films

Po osiemnastu latach rola Benedetty (Virginie Efira) w klasztorze jest już zupełnie inna. Kobieta, regularnie doświadczająca mistycznych wizji, zaczyna być świadoma swojej siły i wpływu, jaki ma na otoczenie. Z jednej strony rywalizuje o władzę ze swoją przełożoną (Charlotte Rampling), z drugiej wdaje się w płomienny romans. Obiektem westchnień bohaterki jest pochodząca z nizin społecznych Bartolomea (Daphné Patakia), która w klasztorze znalazła bezpieczną przystań. Rosnące wpływy Benedetty przysparzają jej również wrogów, i to na samych szczytach religijnej hierarchii. 

Po Nagim instynkcie (1992), Showgirls (1995) czy Elle (2016) holenderski reżyser Paul Verhoeven po raz kolejny udowadnia, że jest specjalistą nie tylko od filmowego gatunku, ale i kontrowersji. Tym razem odważnie łączy historyczną, pełną politycznych podtekstów opowieść z erotycznym thrillerem i kinem feministycznym. Umiejętnie posługuje się estetyką kiczu, satyrą, tworząc jeden z najodważniejszych filmów roku. 

Nagrody i festiwale:

2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes

2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastián

2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Nowym Jorku

2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Londynie

fot.materiały prasowe / Aurora Films

Prasa o filmie:

Wyrafinowany, żywy i bardzo zabawny dramat, który równoważy sceny zakulisowej polityki z sekwencjami dzikiego, religijnego szaleństwa.

Nicholas Barber, BBC.com

Verhoeven po raz kolejny wciska wszystkie guziki – podnieca, prowokuje, obraża. Robi to w sposób znany z jego twórczości od lat, łącząc reżyserską bezczelność z dużym sprytem.

Todd McCarthy, Deadline Hollywood Daily

Film jest najbardziej wyrazisty, gdy pokazuje – z przerażeniem, ale też podziwem – szamotaninę ludzi wymachujących swoją wiarą i wyobrażoną mocą jak orężem przed zbliżającym się końcem. Brzmi znajomo.

Richard Lawson, Vanity Fair

Benedetta Carlini to najfajniejsza katolicka superbohaterka od czasu małżeństwa Warrenów z serii „Obecność”.

Michał Walkiewicz, Filmweb.pl

fot.materiały prasowe / Aurora Films

Biogram reżysera:

Paul Verhoeven – holenderski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Urodził się w 1938 roku w Amsterdamie. Jest absolwentem Uniwersytetu w Lejdzie, na którym ukończył studia na wydziale matematyki i fizyki. Pierwszy kontakt z filmem miał w Królewskiej Marynarce, gdzie na potrzeby wojska nakręcił kilka dokumentów. Przełomem okazał się rok 1969 i serial Floris, który był debiutem nie tylko jego, ale i jednego z ulubionych aktorów Verhoevena – Rutgera Hauera. Dwa lata później nakręcił swój pierwszy film kinowy Biznes to biznes. Stopniowo zyskiwał uznanie, co przełożyło się na przeprowadzkę do Stanów Zjednoczonych i nowy rozdział w twórczości reżysera. Takie filmy jak RoboCop (1987), Pamięć absolutna (1990) czy Nagi instynkt (1992) okazały się nie tylko wielkimi kasowymi przebojami, ale zapewniły mu rzeszę wiernych fanów. Gdy w kolejnych latach zaczęto mówić o kryzysie twórczym holenderskiego reżysera, wrócił on z bardzo interesującym Elle (2016), nagrodzonym m.in. dwoma Złotymi Globami. 

fot.materiały prasowe / Aurora Films

Wybrana filmografia:

2021 Benedetta

2016 Elle

2012 Steekspel

2006 Czarna księga / Zwartboek

2000 Człowiek widmo / Hollow Man

1997 Żołnierze kosmosu / Starship Troopers

1995 Showgirls

1992 Nagi instynkt / Basic Instinct

1990 Pamięć absolutna / Total Recall

1987 RoboCop

1985 Ciało i krew / Flesh+Blood

1983 Czwarty człowiek / De Vierde man

1980 Ślepy traf / Spetters

1979 Wszystko minęło / Voorbij, voorbij

1977 Żołnierz Orański /  Soldaat van Oranje

1975 Namiętność Kate / Keetje Tippel

1973 Tureckie owoce / Turks fruit

1971 Biznes to biznes / Wat zien ik?

1971 Zapaśnik / De Worstelaar

1963 Urządźmy zabawę! / Feest (kr.m.)

1961 Nic specjalnego / Niets bijzonders (kr.m.)

fot.materiały prasowe / Aurora Films

Tytuł oryginalny: Benedetta

w reżyserii Paula Verhoevena

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: Paul Verhoeven

Scenariusz: Paul Verhoeven, David Birke

Zdjęcia: Jeanne Lapoirie

Muzyka: Anne Dudley

Montaż: Job Ter Burg

Scenografia: Katia Wyszkop

Kostiumy: Pierre-Jean Larroque

Producenci: Saïd Ben Saïd, Michel Merkt, Jérôme Seydoux

OBSADA:

Virginie Efira – Benedetta

Daphné Patakia – Bartolomea

Olivier Rabourdin – Alfonso Cecchi

Clotilde Courau – Midea Carlini

Charlotte Rampling – siostra Felicita

Lambert Wilson – nuncjusz

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Autobiografia Willa Smitha – “Will”

Odważna i inspirująca książka, w której Will Smith, jedna z najbardziej wyrazistych i rozpoznawalnych postaci współczesnego przemysłu rozrywkowego, opowiada

Read More...

REMINISCENCJA już na DVD i Blu-ray!

Kinowy debiut Lisy Joy, reżyserki serialu Westworld. Nominowany do Oscara Hugh Jackman oraz gwiazda Diuny Rebecca Ferguson, przeniosą nas do przyszłości, w

Read More...

Pan Lodowego Ogrodu 3

Do księgarń trafił właśnie 3. tom nowego wydania klasycznej powieści Jarosława Grzędowicza. „PAN LODOWEGO OGRODU 3” Jarosława Grzędowicza Pierwszy tom

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu