Koniec XVII wieku to czas, gdy ludność w Europie dziesiątkowana była przez szalejącą epidemię. Zamożna rodzina młodej Benedetty Carlini, ujawniającej niespotykane talenty od najwcześniejszych lat, postanawia zawierzyć córkę Bogu. Trafia ona pod skrzydła siostry przeoryszy jednego z toskańskich klasztorów. Dziewczynka szybko wywołuje w nowym miejscu poruszenie, gdy podczas modlitwy w niewytłumaczalny sposób upada na nią figura Matki Boskiej.
W KINACH OD 7 STYCZNIA 2022 ROKU

Po osiemnastu latach rola Benedetty (Virginie Efira) w klasztorze jest już zupełnie inna. Kobieta, regularnie doświadczająca mistycznych wizji, zaczyna być świadoma swojej siły i wpływu, jaki ma na otoczenie. Z jednej strony rywalizuje o władzę ze swoją przełożoną (Charlotte Rampling), z drugiej wdaje się w płomienny romans. Obiektem westchnień bohaterki jest pochodząca z nizin społecznych Bartolomea (Daphné Patakia), która w klasztorze znalazła bezpieczną przystań. Rosnące wpływy Benedetty przysparzają jej również wrogów, i to na samych szczytach religijnej hierarchii.
Po Nagim instynkcie (1992), Showgirls (1995) czy Elle (2016) holenderski reżyser Paul Verhoeven po raz kolejny udowadnia, że jest specjalistą nie tylko od filmowego gatunku, ale i kontrowersji. Tym razem odważnie łączy historyczną, pełną politycznych podtekstów opowieść z erotycznym thrillerem i kinem feministycznym. Umiejętnie posługuje się estetyką kiczu, satyrą, tworząc jeden z najodważniejszych filmów roku.
Nagrody i festiwale:
2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes
2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastián
2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Nowym Jorku
2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Londynie

Prasa o filmie:
Wyrafinowany, żywy i bardzo zabawny dramat, który równoważy sceny zakulisowej polityki z sekwencjami dzikiego, religijnego szaleństwa.
Nicholas Barber, BBC.com
Verhoeven po raz kolejny wciska wszystkie guziki – podnieca, prowokuje, obraża. Robi to w sposób znany z jego twórczości od lat, łącząc reżyserską bezczelność z dużym sprytem.
Todd McCarthy, Deadline Hollywood Daily
Film jest najbardziej wyrazisty, gdy pokazuje – z przerażeniem, ale też podziwem – szamotaninę ludzi wymachujących swoją wiarą i wyobrażoną mocą jak orężem przed zbliżającym się końcem. Brzmi znajomo.
Richard Lawson, Vanity Fair
Benedetta Carlini to najfajniejsza katolicka superbohaterka od czasu małżeństwa Warrenów z serii „Obecność”.
Michał Walkiewicz, Filmweb.pl
fot.materiały prasowe / Aurora Films
Biogram reżysera:
Paul Verhoeven – holenderski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Urodził się w 1938 roku w Amsterdamie. Jest absolwentem Uniwersytetu w Lejdzie, na którym ukończył studia na wydziale matematyki i fizyki. Pierwszy kontakt z filmem miał w Królewskiej Marynarce, gdzie na potrzeby wojska nakręcił kilka dokumentów. Przełomem okazał się rok 1969 i serial Floris, który był debiutem nie tylko jego, ale i jednego z ulubionych aktorów Verhoevena – Rutgera Hauera. Dwa lata później nakręcił swój pierwszy film kinowy Biznes to biznes. Stopniowo zyskiwał uznanie, co przełożyło się na przeprowadzkę do Stanów Zjednoczonych i nowy rozdział w twórczości reżysera. Takie filmy jak RoboCop (1987), Pamięć absolutna (1990) czy Nagi instynkt (1992) okazały się nie tylko wielkimi kasowymi przebojami, ale zapewniły mu rzeszę wiernych fanów. Gdy w kolejnych latach zaczęto mówić o kryzysie twórczym holenderskiego reżysera, wrócił on z bardzo interesującym Elle (2016), nagrodzonym m.in. dwoma Złotymi Globami.

Wybrana filmografia:
2021 Benedetta
2016 Elle
2012 Steekspel
2006 Czarna księga / Zwartboek
2000 Człowiek widmo / Hollow Man
1997 Żołnierze kosmosu / Starship Troopers
1995 Showgirls
1992 Nagi instynkt / Basic Instinct
1990 Pamięć absolutna / Total Recall
1987 RoboCop
1985 Ciało i krew / Flesh+Blood
1983 Czwarty człowiek / De Vierde man
1980 Ślepy traf / Spetters
1979 Wszystko minęło / Voorbij, voorbij
1977 Żołnierz Orański / Soldaat van Oranje
1975 Namiętność Kate / Keetje Tippel
1973 Tureckie owoce / Turks fruit
1971 Biznes to biznes / Wat zien ik?
1971 Zapaśnik / De Worstelaar
1963 Urządźmy zabawę! / Feest (kr.m.)
1961 Nic specjalnego / Niets bijzonders (kr.m.)
fot.materiały prasowe / Aurora Films
Tytuł oryginalny: Benedetta
w reżyserii Paula Verhoevena
TWÓRCY FILMU:
Reżyseria: Paul Verhoeven
Scenariusz: Paul Verhoeven, David Birke
Zdjęcia: Jeanne Lapoirie
Muzyka: Anne Dudley
Montaż: Job Ter Burg
Scenografia: Katia Wyszkop
Kostiumy: Pierre-Jean Larroque
Producenci: Saïd Ben Saïd, Michel Merkt, Jérôme Seydoux
OBSADA:
Virginie Efira – Benedetta
Daphné Patakia – Bartolomea
Olivier Rabourdin – Alfonso Cecchi
Clotilde Courau – Midea Carlini
Charlotte Rampling – siostra Felicita
Lambert Wilson – nuncjusz