Wszyscy jesteśmy ludźmi w ubraniach

In Audiobooki

Pod szerokim pojęciem „moda”, oprócz listy wybitnych znanych projektantów i niezwykłych kreacji z wybiegów, mieści się także nasz codzienny ubiór, będący elementem budującym tożsamość, opowiadającym historie, sprzyjającym tworzeniu wspólnot.

Ubrania są nieodłączną częścią codziennego życia i, w zależności od tego, jak zostaną wykorzystane, mogą służyć jednostce i społeczeństwu lub im szkodzić. Kluczową kwestią jest zrozumienie ich znaczenia. Wątek ten porusza Karolina Sulej, która rzuca nowe światło na codzienność życia z ubraniami w podcaście „Ubrani”, tworzonym przy współpracy z Audioteką.

Ubrania dla ciała i ducha – “Ubrani” już w Audiotece

Nawet najbardziej zagorzali przeciwnicy mody nie zaprzeczą, że ubrania są stałym elementem ich życia. Bez względu na płeć, wiek czy zasoby, dla większości ludzi są one nieodzowne ze względu na pierwszy i podstawowy cel, jaki spełniają – ochrona fizyczna ciała przed uszkodzeniami. Oczywiście ich znaczenie nie ogranicza się jedynie do tej funkcji i sięga znacznie dalej, stanowiąc ważny aspekt społeczny, egzystencjalny i kulturowy. Chociażby różnice pomiędzy tradycyjnymi strojami regionalnymi, charakterystyczny wygląd członków subkultur czy rozdźwięk pomiędzy ubiorem mieszkańców na przedmieściach z tymi z bogatych dzielnic doskonale obrazuje wpływ odzieży na budowanie tożsamości, a także przynależność i podziały społeczne.

Karolina_Sulej_fot.Mateusz_Kubik

Jak ubrania są ważne w naszym życiu – podcast “Ubrani”

Ubrania nie tylko stanowią ochronę fizyczności, ale także są elementem budującym naszą tożsamość, przedstawiają nas, opowiadając historie, dają nam poczucie godności i nadzieję. Staram się pokazać, że każda część ubrania czy akcesorium, od malutkiej kieszeni czy szminki – niesie niesamowite historie. Niestety moc ubrań bywa niejednokrotnie wykorzystywana jako narzędzie podziałów i stygmatyzacji. Powinniśmy zrozumieć, jak korzystać z mody i z ubrań dla dobra jednostek i społeczeństwa, aby moda stała się obszarem nie tylko estetyki, ale też etyki i projektowania opiekuńczego – mówi Karolina Sulej, dziennikarka, autorka podcastu „Ubrani”, zrealizowanego dla Audioteki.

Sposób używania ubrań oraz ich dobór prezentuje więc postawy ludzkie, opinie, wrażliwości, biografie. Strój, na zasadzie odbicia lustrzanego, obrazuje nasze zachowania, pokazuje, jak kochamy oraz dbamy o siebie i innych, a także jak mierzymy się z lękiem czy niedoborem. Moda pozwala ludziom wyrażać siebie. Czy jednak rzeczywiście – wszystkim?

Moda nie dla wszystkich

Rozpatrywanie tematu mody w nieco niestandardowy sposób może pokazać, że pewne kwestie, bardzo ważne społecznie, nie zostały jeszcze szeroko omówione i pozostają w cieniu. Jak osoby z ograniczeniami fizycznymi i neurologicznymi dobierają swoje ubrania? Czy na półkach sklepowych są w stanie znaleźć produkty odpowiadające ich potrzebom? Omawianie mody z perspektywy osób z niepełnosprawnościami, wysoko wrażliwych czy ciałopozytywności pozwala zobaczyć ją jako zjawisko szersze niż jedynie produktowe – pokazy, trendy i zakupy. 

Czy piękno jest zarezerwowane jedynie dla osób, które pasują do aktualnej definicji fizycznej sprawności? Jak ubrania mogą pomóc zmapować neuroróżnorodność? Dlaczego branża mody służy jednemu, opresyjnemu ideałowi piękna? To trudne, aczkolwiek niezwykle ważne pytania, na które staramy się odpowiadać wspólnie z ekspertami ze świata mody, medycyny, biznesu czy psychologii w kolejnych odcinkach podcastu „Ubrani”. Chciałabym, aby ludzie zwrócili uwagę na codzienne życie z ubraniami z najczęściej mniej znanej perspektywy osoby z niepełnosprawnościami, w kryzysie bezdomności czy wysoko wrażliwej. Dzięki temu możemy wspólnie wpływać na budowanie więzi, pielęgnować empatię – dodaje Karolina Sulej.

Nowy podcast “Ubrani” już w Audiotece

„Ubrani” to autorski podcast Karoliny Sulej realizowany przy współpracy z Audioteką. W ramach dziewięciu odcinków Karolina oraz jej goście ze świata nauki, mody, psychologii i biznesu, w tym, m.in Life on Wheelz, Marta Dyks, Dorota Kotas, Michał Zaczyński, prof Joanna Senyszyn, Anna Gacek, Maria Reimann, Katarzyna Kucewicz, Katarzyna Kulpa “Stanikomania”, Sylwia Chutnik, Marta Niedźwiecka, Franciszek Orłowski, Michał Zaczyński, Aga Wilk, Ewa Grzelakowska-Kostglu, Red Lipstick Monster czy Piotr Buśko “Twoja Stara” i wielu innych ( ponad 40stu gości z różnych dziedzin) porozmawiają o ubraniach w kontekście ważnych aspektów społecznych. Wśród omawianych zagadnień eksperci odpowiedzą na pytania: jak ubierać ciała o różnych sprawnościach, by nie szufladkować ludzi, jak wyraża się nasze neurologiczne spektrum w obszarze mody, jak się szyje ubrania i czy kształt naszych ciał ma z tym coś wspólnego, czym stało się dla nas ubranie w czasie pandemii, czym jest ubranie dla kogoś, kto przy sobie nosi cały swój dobytek, i wreszcie co tak szczególne rzeczy osobiste jak torebki, kieszenie, szminka czy buty na obcasach mówią o naszych przyzwyczajeniach, obsesjach, zapomnieniach i koniecznościach.

***

Audioteka – powstała w 2008 roku, zostając prekursorem branży audiobooków w Polsce. Jej słuchacze dzięki m.in. superprodukcjom czy audioserialom mogą oddać się jakościowej, cyfrowej rozrywce.  Obecnie, za pośrednictwem swoich produktów, zapewnia dostęp do największego katalogu audio po polsku, z biblioteką zawierającą ponad 12 500 pozycji, w tym superprodukcje z najlepszymi reżyserami i największymi polskimi gwiazdami oraz świetną oprawą muzyczną. Audioteka to także jakość oferowanych produktów cyfrowych, którą zapewnia doświadczony zespół ekspertów. Oferuje wyselekcjonowane treści w 11 językach, m.in po niemiecku, francusku, hiszpańsku i turecku. Produkuje ponad 30 000 godzin treści rocznie na nasze trzy główne platformy – “Audioteka”, “Lecton”, oraz dedykowane pracownikom firm “Inspiro”. Audioteka to nie tylko tradycyjne audiobooki. Jej produkcje obejmują nowe formaty, takie jak audioseriale, treści edukacyjne, audio dokumenty, programy informacyjne, medytacje prowadzone, treningi uważności czy audycje podróżnicze. Tworzy ją zespół doświadczonych specjalistów, znających nie tylko swoich słuchaczy, ale też potrzeby rynku. Dlatego też marka mocno wspiera kulturę, czego przykładem jest autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający finansowo projekty związane z pisaniem scenariuszy, tekstów, spin-offów oraz produkcją treści.

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

Piękność i delikatność niczym Afrodyta Ingi Mejer

"Afrodyta" to debiutancki singiel 22-letniej Ingi Mejer - kobiety, która zdecydowanie nie lubi się nudzić.Utwór powstał, bo autorka zauważyła jakie kobiety

Read More...

Autobiografia Willa Smitha – “Will”

Odważna i inspirująca książka, w której Will Smith, jedna z najbardziej wyrazistych i rozpoznawalnych postaci współczesnego przemysłu rozrywkowego, opowiada

Read More...

REMINISCENCJA już na DVD i Blu-ray!

Kinowy debiut Lisy Joy, reżyserki serialu Westworld. Nominowany do Oscara Hugh Jackman oraz gwiazda Diuny Rebecca Ferguson, przeniosą nas do przyszłości, w

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu