„Till” wyjątkowy film Chinonye Chukwu od 20 stycznia w kinach.

In Kino

Już 20 stycznia w kinach zobaczymy najnowszy film Chinonye Chukwu „Till”

Rok 1955, Missisipi. Emmett Till, czternastoletni czarnoskóry chłopiec, spędza wakacje u kuzynów z Południa. Nieświadomy skali napięć na tle rasowym, pozwala sobie na drobny żart w stosunku do białej kobiety. Następstwa okazują się tragiczne – Emmett zostaje brutalnie zamordowany. Jego matka, Mamie Till, podejmuje heroiczną walkę o sprawiedliwość i przekuwa druzgocącą żałobę w działanie. Muzykę do filmu napisał polski kompozytor Abel Korzeniowski.

(L to R) Jalyn Hall as Emmett Till and Danielle Deadwyler as Mamie Till Mobley in TILL, directed by Chinonye Chukwu, released by Orion Pictures. Credit: Lynsey Weatherspoon / Orion Pictures © 2022 ORION RELEASING LLC. All Rights Reserved.

Z perspektywy matki

O filmie fabularnym na temat dramatycznych wydarzeń związanych ze śmiercią Emmetta Tilla myślano od dawna. O jego realizacji przez lata marzyła popularna aktorka i producentka Whoopi Goldberg („Zakonnica w przebraniu”, „Uwierz w ducha”). Projekt, w dużej mierze dzięki jej wysiłkom, zaczął zyskiwać kształt w roku 2015. Ostatecznie prace przyspieszyły w 2019 roku. Goldberg została jedną z producentek (obok producentki Bondowskiej serii Barbary Broccoli) oraz zagrała rolę babci Tilla – Almy.

Za kamerą stanęła scenarzystka i reżyserka Chinonye Chukwu, odnosząca znaczące sukcesy w kinie niezależnym („Clemency” z Alfre Woodard, Grand Jury Prix 2019 na festiwalu w Sundance w sekcji US Dramatic). 27 sierpnia 2020 roku oficjalnieogłoszono, że to właśnie Chukwu napisze i wyreżyseruje film fabularny opowiadający o życiu Mamie Till-Mobley, matki Emmetta Tilla. Wydarzenia opowiedziano z perspektywy głównej bohaterki filmu.

Danielle Deadwyler as Mamie Till Mobley in TILL, directed by Chinonye Chukwu, released by Orion Pictures. Credit: Lynsey Weatherspoon / Orion Pictures © 2022 ORION RELEASING LLC. All Rights Reserved.

Historia która porusza

W pracy nad scenariuszem wykorzystano badania dokumentalisty Keitha Beauchampa, który zajmował się historią Emmetta Tilla i jej pokłosiem przez dwadzieścia siedem lat. Jego wysiłki doprowadziły w 2004 roku do wznowienia sprawy przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych. Beauchamp uczestniczył w pracach nad filmem jako konsultant projektu od 2017 roku. Chukwu oparła swój scenariusz na szkicu, który wcześniej napisała wspólnie z Beauchampem i producentem Michaelem Reilly.

W lipcu 2021 roku ogłoszono część obsady. Danielle Deadwyler („The Harder They Fall”) otrzymała główną rolę; wiadomo było, że zagra także Whoopi Goldberg. W sierpniu obsadzono Jalyna Halla w roli Emmetta Tilla. Potem do obsady dołączyli Frankie Faison („Hannibal”, „Czerwony smok”), Jayme Lawson („Batman”, 2022), Tosin Cole („Gwiezdne wojny: Przebudzenie mocy”), Kevin Carroll („Margaret”), Sean Patrick Thomas (cykl „Barbershop”, „Makbet”), John Douglas Thompson („Michael Clayton”, „Dziedzictwo Bourne’a”, „21 mostów”), znany ze współpracy ze Spike’m Lee Roger Guenveur Smith („Rób co należy”, „Amerykański gangster”) i Haley Bennett („Siedmiu wspaniałych”, „Cyrano”). Zdjęcia ruszyły w Atlancie w stanie Georgia we wrześniu 2021 roku. Premiera odbyła się podczas Festiwalu Filmowego w Nowym Jorku 1 października 2022 roku. Film został także zaprezentowany na Festiwalu Filmowym w Londynie 15 i 16 października 2022 oraz na 31. Festiwalu Filmowym w Filadelfii w tym samym miesiącu. Po pierwszych pokazach spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony krytyki.

Sean Patrick Thomas (left) as Gene Mobley and Danielle Deadwyler (left) as Mamie Till Mobley in TILL, directed by Chinonye Chukwu, released by Orion Pictures. Credit: Lynsey Weatherspoon / Orion Pictures © 2022 ORION RELEASING LLC. All Rights Reserved.

Ta wspaniała muzyka

Muzykę do filmu skomponował nasz rodak, krakowianin Abel Korzeniowski („Duże zwierzę”, „Ziarno prawdy”, „Zwierzęta nocy”). Natomiast zdobywczyni nagrody Grammy za rok 2022 za najlepszy występ R&B („Pick Up Your Feelings”) i najlepszy album R&B („Heaux Tales”) Jazmine Sullivan połączyła siły z innym laureatem Grammy i zdobywcą Oscara, autorem piosenek oraz producentem Dernstem „D’Mile” Emile II, by stworzyć piosenkę „Stand Up”, którą wykorzystano w napisach końcowych.

Utwór zgłoszono jako kandydata do Oscara. – Jestem zaszczycona, że mogę przyczynić się do powstania tak ważnego filmu
o tragicznym momencie w amerykańskiej historii
– powiedziała Sullivan magazynowi „Variety”. – Cieszę się, że opowiedziano historię Emmetta Tilla i jego matki Mamie Till, aby starszych i młodych zainspirować do działania. Mam nadzieję, że po obejrzeniu tego filmu ludzie poczują się zmobilizowani do walki z rasizmem, z którym wciąż mamy do czynienia.

(L to R) Danielle Deadwyler as Mamie Till Mobley and Whoopi Goldberg as Alma Carthan in TILL, directed by Chinonye Chukwu, released by Orion Pictures. Credit: Lynsey Weatherspoon / Orion Pictures © 2022 ORION RELEASING LLC. All Rights Reserved.

Wyjątkowy soundtrack do filmu Till

Za muzykę do filmu „Till” Abel Korzeniowski został nominowany do nagrody Hollywood Music in Media (HMMA), organizacji wyróżniającej co roku najlepsze oryginalne ścieżki dźwiękowe w kinie, telewizji i grach. Nominację w kategorii Piosenka w filmie pełnometrażowym otrzymał także utwór „Stand Up” Jazmine Sullivan. Współautor piosenki, urodzony na Brooklynie D’Mile jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów płyt i autorów piosenek w branży muzycznej. Został pierwszym autorem piosenek w historii nagród Grammy, który otrzymał nagrodę za piosenkę roku dwa lata z rzędu, dzięki „I Can’t Breathe” H.E.R. w (2021) i „Leave the Door Open” Silk Sonic (2022). Ma na koncie Oscara za oryginalną piosenkę do filmu „Judasz i czarny Mesjasz” (2021), zatytułowaną „Fight for You”, którą napisał z Gabi Wilson. Piosenkę, z tekstem Wilson i Tiary Thomas, wykonała H.E.R. (Gabi Wilson). To jeden z siedmiu Oscarowych utworów, których autorami byli czarnoskórzy twórcy (tacy jak Isaac Hayes, John Legend i Stevie Wonder).

(L to R) Director Chinonye Chukwu and actor Jalyn Hill on the set of TILL, released by Orion Pictures. Credit: Lynsey Weatherspoon / Orion Pictures © 2022 ORION RELEASING LLC. All Rights Reserved.

Śmierć Emmetta poruszyła lawinę

Emmett Louis Till, afroamerykański chłopiec, który padł ofiarą linczu, urodził się 25 lipca 1941 roku w Chicago. Został zamordowany 28 sierpnia 1955 roku w Money, Missisipi. Wyjątkowa brutalność tego mordu na tle rasistowskim i szybkie uniewinnienie sprawców wzburzyły opinię publiczną. Według historyków, śmierć Emmetta i związane z nią wydarzenia stały
się jednym z najważniejszych impulsów w rozwoju ruchu praw obywatelskich.

Emmett Till był jedynym synem Mamie Bradley. Według wspomnień rodziny i rówieśników, odznaczał się żywym usposobieniem i inteligencją, lubił być w centrum uwagi. Uczęszczał do szkoły, w której obowiązywała segregacja rasowa,ale jego rodzinne miasto było stosunkowo liberalne, jeśli chodzi o stosunki rasowe.

Till już wkrótce w kinach

21 sierpnia 1955 roku, w wieku czternastu lat, przyjechał do Missisipi, by spędzić wakacje u rodziny na wsi. Przed wyjazdem matka, jak później twierdziła, przestrzegła chłopca, że zachowania tolerowane przez białych na Północy mogą spotkać się z agresją na Południu.

Emmett zatrzymał się u ciotecznego dziadka Mosesa Wrighta, z którym pracował w polu przy zbiorze bawełny. 24 sierpnia,
po dniu pracy, wybrał się z kuzynami i znajomymi w okolice lokalnego sklepu. Prawdopodobnie koledzy namówili go,
by porozmawiał z białą ekspedientką, Carolyn Bryant, żoną właściciela sklepu. Till kupił u niej gumę balonową za dwa centy,
a gdy wychodził, słyszano że powiedział „Bye, baby” („Do zobaczenia, kochana”). Możliwe, że zagwizdał na kobietę.
W sklepie nie było świadków.

Join Our Newsletter!

Love Daynight? We love to tell you about our new stuff. Subscribe to newsletter!

You may also read!

#wtonacjirecenzji.„Pingwin” – Gotham w wydaniu gangsterskim. Recenzja serialu na DVD

HBO Max stworzyło serial, który nie jest tylko kolejną cegiełką w rozbudowanym uniwersum Batmana. „Pingwin” to autonomiczna, brutalna opowieść

Read More...

#wtonacjirecenzji.„Śródziemie w cieniu legendy – Wojna Rohirrimów i trudny powrót do wielkości”

Historia staje się legendą! Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów przenosi nas 183 lata przed wydarzenia z kultowej trylogii Petera Jacksona.

Read More...

#wtonacjirozmowy. Ceremoniarz, ciemność i śląska mgła – rozmowa z Grzegorzem Brudnikiem

Kryminał noir ma się w Polsce coraz lepiej, a Grzegorz Brudnik właśnie dołożył do tej półki kolejną mocną pozycję.

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu